Jag har målat mina trä-fönster. I nederkanten (mot glaset) sitter det en dropplist i aluminium, som leder ut vattnet till fönsterblecket. Jag behöver byta några av skruvarna då spåren var dåliga samt att ett par gått av.

Se bild!

Skruvarna är i aluminium samma material som listen. Tänkte först sätta dit rostfria skruv, men vid närmare eftertanke så är det ingen bra ide, då det kan uppstå korrosion på aluminiumet (bimetallkorrosion eller galvanisk korrosion).
http://www.profilgruppen.se/konstruktion/ytor/korrosionshardighet/#.WX3Ke4iLT94

Har googlat aluminium-skruv utan någon större framgång (förutom av farmar-typ till tak). Någon som vet var jag kan hitta de (o)ädla skruvarna... ??

Även idéer kring hur jag blir av med de båda skruvar som gått av... (de sticker inte upp utan har gått av i kant med träet)...
 
  • Aluminium dropplist på fönster med en skruv som har skadat skruvskalle och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ta ett ett så litet borr du kan hitta och borra ett hål i skruven. När du gjort detta så försöker du antingen stoppa i nått i hålet och vrida ur skruven. Eller så tar du ett större borr nu som är precis mindre än skruven och borrar ur skruven.

Lättare att borra med ett litet borr först.

Hade samma problem själv med list i alu, bleckspikar av typen ovan var alldeles för små. Tog tillslut annan spik som passade men som inte var rostfri. En dutt silikon när jag slog o för att undvika att spiken ska ligga direkt mot alu.
Vet inte om detta hjälper eller hur allvarligt korrosionsproblemet är, jag kommer hålla lite koll men inget som gör mig sömnlös(y)
 
A4 skruv inhandlat! :)
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.