Hej,

Vi försöker att mäta grundvattennivån i våran borrade brunn, ca 45m, utan att ta upp pumpen. Vi skulle gärna vilja ha en enkel lösning där man inte behöver ta i och ur saker ur brunnen för varje mätning för då blir det inte av, så kluck- och ljuslod går bort. Jag tror tyvärr inte att ultraljud är en framkomlig väg då det inte verkar finnas några lösningar som funkar för mer än 5m (vi har mätt med ljuslod en gång och då var det ca 14m ner till vattenytan). Då återstår vad jag förstår bara att mäta lufttryck i en förseglad slang som mynnar ut under ytan eller att montera en tryckgivare längst ner vid pumpen. Vi tänkte pröva lufttrycksmetoden först, enl den här videon:


Vi har redan försökt med lite vanliga tunna (sladdriga) slangar och vi kan inte pula ner de längre än ca 2m så en styv rak slang är nog det som gäller om man inte är beredd att ta upp pumpen samtidigt. Är alupex (pex rör med aluminium mantel) som han använder i videon ett lämpligt val tror ni? Både ur mekaniskt synpunkt, dvs att den tål att permanent ligga löst brevid PEM slangen som rycker till varje gång sänkpumpen startar och ur vattenkvalitets synpunkt? PEX är ju safe för dricksvatten men jag tänkte närmast på om aluminiummanteln blir skadad, kan det bli sådana mängder så att det påverkar vattenkvaliten?

Jag vill inte chansa på några lösningar som vare sig riskerar vattenkvaliten eller driften, vi är ca 100 personer som får vatten ur den här brunnen så driftstopp är jobbiga och dyra. Men om grundvattennivån är på väg ner över tid så är det ju ovärderligt att få en heads up så man i lugn och ro kan borra nytt hål eller spräcka.
 
Det skulle inte gå med en vikt på den sladdriga slangen annars? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle inte gå med en vikt på den sladdriga slangen annars? 🤔
Jo, det kanske det skulle, men min värsta mardröm är att jag tappar ner något i borrhålet som kilar fast pumpen i hålet, då är man körd när pumpen behöver upp för service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.