Har tänkt byta ut min halvruttna släpvagnsplyfa på ett obromsat släp med lastmåttet 1250x2500.
Har funderat på att kosta på en AW 5754 3/5 ALU durk, men några frågeställningar infinner sig...

CC-måtten på uppläggen är 550 mm, räcker böjstyvheten på en 3 mm plåt för "normal" användning?
Vad har ni lagt som mellanlägg mellan chassi och plåt? Gissar att någon form av gummimellanlägg vore lämpligt för att tex få ner ljudnivån.
Hur har ni fäst ALU durken, rostfria blindnit (popnit) ?
Har en offert på 1750:- (ink moms) för ovanstående ALU durk. Något förslag på leverantör runt Göteborg med en lägre prisbild?

E eftertänksam skrev:
Har tänkt byta ut min halvruttna släpvagnsplyfa på ett obromsat släp med lastmåttet 1250x2500.
Har funderat på att kosta på en AW 5754 3/5 ALU durk, men några frågeställningar infinner sig...

CC-måtten på uppläggen är 550 mm, räcker böjstyvheten på en 3 mm plåt för "normal" användning?
Vad har ni lagt som mellanlägg mellan chassi och plåt? Gissar att någon form av gummimellanlägg vore lämpligt för att tex få ner ljudnivån.
Hur har ni fäst ALU durken, rostfria blindnit (popnit) ?
Har en offert på 1750:- (ink moms) för ovanstående ALU durk. Något förslag på leverantör runt Göteborg med en lägre prisbild?
Förmodligen inte aktuellt men om du ska köra snöskotrar någon gång är aluminiumdurk inte att föredra. Hade enkompis som bittert ångrade aluminiumvalet.

• Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Jag har nyss monterat ny skiva till min. Du kommer ångra dig med durk..slår o låter illa om man har lite grejer som kan studsa.

• Ny monterad arbetsbänksskiva i garage med verktyg och hockeymatch på TV i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Jobbigt att skotta grus från durk?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo, är medveten om det.
I mitt fall är grusskottning eller skoterkörning inte ett use case

• Gilla
lob
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Jag har nyss monterat ny skiva till min. Du kommer ångra dig med durk..slår o låter illa om man har lite grejer som kan studsa.
Vad är det för plyfa och storlek, ser ut som formplyfa? Eller har du beställt till kärran med passande mått?

Min känsla är 3 mm tjocklek är för klent...

Till våran hiss på jobbet gjorde nån hobbysmed en durkplåt med uppvikta kanter för att palldragaren skulle gå smidigare över den 20 mm breda springan mellan golvet och själva hissen.. Den var gjord av 5 mm tjock plåt och såg ut som en banan efter några månader... Och då drar vi inga tunga saker, på sin höjd ett par hundra kilo....

Jag har 5/7 på 1800x 3000.
Ca regel avstånd 600.
Där kör jag upp minilastare och minigrävare runt 1.5t men där bågnar plåten.
Viktigt att fästa plåten ordentligt annars kommer det låta.
I övrigt så är det toppen med alu. Det kostar en gång.

när jag satte på 3/5 på nått av mina förra släp så satte jag först dit en ny byggplyfa och sen durkalu ovanpå för stadigheten.

S shomakie skrev:
Vad använde du för skiva här? såg väldigt snyggt ut. Har ett bottenlöst släp som snart ska bli helt igen :)

P Pandarius skrev:
Vad använde du för skiva här? såg väldigt snyggt ut. Har ett bottenlöst släp som snart ska bli helt igen :)
Släpvagnsskiva, finns på K-bygg mm :)

• Gilla
Pandarius
  • Laddar…
Ja som tur är finns ju skivor med släpvagnsmått att beställa eller köpa i vanlig bygghandel numera. För länge sen var ju de förbehållna släpvagnsfirmorna och frakten till köparen kunde ju kosta lika mycket som skivan typ........

Använt lite vagnar med diamantplåt som jag kallar den - Omöjligt att skotta sand/grus på, jobbig att hålla ren då det alltid är skit kvar, kan bli vassa kanter den dagen man skall köra någons möbler.
Jag valde helt sonika att dra på ny släpvagnsplyfa när det var dags för mig - Köptes på Woody, tillkapad och klar.

Väljer du Ali skulle jag i lånat fall behålla plywood som ligger idag under för att slippa problematiken med nedböjning och på samma gång minska möjligt skrammel.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T
E eftertänksam skrev:
Jo, är medveten om det.
I mitt fall är grusskottning eller skoterkörning inte ett use case
Kör ut till Lindab eller Bevego dom har plåten du söker hemma på hyllan , eller ring dom, så får du prisuppgifter, lägg ett gummi membran i mellan, du kan nita fast plåten .beställer du en längre bredare plåt kan du även göra sido gavlarna i ett stycke , där dom bara viks upp, så har du inga skarvar ute vid gavlarna.

slacker slacker skrev:
.
Jag valde helt sonika att dra på ny släpvagnsplyfa när det var dags för mig - Köptes på Woody, tillkapad och klar..
Jag väljer rätt storlek direkt så man får "förseglade kanter". Vad det gör för skillnad på hållbarheten kan jag inte svara på. Men det lugnar ner mina bokstäver lite iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.