Har kopplat en Alto Attix 763-21 ED som spånsug till en Bosch GCM 10 SD och en Bosch GTS 10. Jag flyttar sugslangen mellan maskinerna när dom används. Visst sugs det mesta upp, men jag tycker det sprids för mycket spån i rummet. Skulle det funka bättre med en riktig spånsug? (Alton är ju egentligen en dammsugare). Eller får man finna sig i att det virvlar runt en del skräp?
 
Min erfarenhet är att spånsug inte alls är rätt varken till kap/gersågen eller bordssågen (iaf inte GTS10:an). Kap/gersågen har en tendens att spruta sågspån och damm i lite alla möjliga riktningar. Det enda bot jag hittat på detta är en kraftig dammsugare samt lite plastbitar runt klingan som riktar spånsprutet mot utsuget.

Betänk att dammsugaren har mycket högre lufthastighet än spånsugen. Tänk i banorna att lufthastigheten måste vara större än spånhastigheten för att fånga in spånet. Förenklat men ändå :)

GTS10:an är hopplös, du kommer aldrig få bra utsug genom det befintliga 63mm-utsuget :( Däremot gör ett extra utsug i klingskyddet _enorm_ skillnad till det bättre. Har skrivit lite om det här.
 
Vilket som är rätt lösning beror på om dammet går via dammsugare och ut i rummet igen, eller direkt.

PÅ de flesta kap&gers-sågar är hålet för utsuget väldigt litet, och det sprut från klingan som missar, det blir inte uppsuget. För bättre resultat där vore det helt klart bättre med ett mycket större hål kopplat till en spånsug. Men jag tror inte att en spånsug kopplat till befintligt hål ger bättre resultat. Möjligen finare filter om dammet går via dammsugare/spåsugen ut i rummet.

Vad gäller bordssågen måste du ha suvaskyddet på och helt nedfällt för att få bra dammupptagning.

Min spånsug suger för övrigt väldigt mycket bättre än min alto-nilfisk rent generellt. Dammsugaren är bättre om man vill ha högt undertryck, spånsugen är bättre på att flytta mycket luft, vilket oftast är att föredra när man ska suga spån.
 
Den dammsugaren du har verkar på pappret extremt bra. har du provat med 50mm slang istället för standard 36mm.

Pär
 
pär h skrev:
Den dammsugaren du har verkar på pappret extremt bra. har du provat med 50mm slang istället för standard 36mm.

Pär
Ja, men det är en alto-nilfisk. Då är "papper" och "verklighet" två helt skilda saker, har jag lärt mig. ;) Riktigt tråkig kundservice också. Aldrig mer en alto-nilfisk. :@
 
Den kostar trots allt 10 000 så den kan ju inte vara så dålig.

Pär
 
Tja, en 160 bar alto högtryck för 7-8000:- gav ju sämre tryck än en 10 år gammal 120 bars kärcher. Så att det är dyrt är definitivt ingen garanti, och som sagt, inte vad som står på papperet heller.
 
Det är i och för sig sant men när jag tittade på den på deras hemsida så såg den åtminstone bra ut påminde om dustcontrol i deras design med påse ned till och det priset så trodde jag att den skulle vara bättre än deras lågpris sortiment Men det är kanske som så att ihopslagningen av alto och nilfisk blev dåliga produkter. tråkigt i så fall för nilfisk gjorde väldigt bra dammsugare

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.