För c:a en månad sedan flyttades innedelen till vår Daikin Altherma i samband med en större renovering, vilket innebar att nya köldmedierör fick monteras. En kyltekniker som min byggare tog in gjorde detta.

Systemet har tuffat och gått i drygt en månad (mitten av mars till mitten av april) tills vi idag kom hem och det var ungefär 28 grader i huset.

Jag tittade till värmepumpen som angav att det var -4.5 grad ute istället för c:a +12 som det var i verkligheten. Utedelen hade ungefär 1.5-2 cm is på flänsarna, något jag aldrig sett innnan, den avfrostar flitigt.

Jag tittade in lite innanför kåpan på utedelen och ser att det är fuktigt vid det smala rörets anslutning till maskinen och att det låter som att det pyser/bubblar lite (ser dock inga bubblor).

Kan det vara så att kylteknikern inte fått systemet tätt utan att köldmedium sakta men säkert läckt ut för att nu nå en så låg nivå att systemet inte funkar som det ska?

Kan det bli så här pga brist på köldmedium?
 
Redigerat:
Brist kan det inte vara för då blir det kallt inne och isen har töat bort.
däremot så är det nog fel på styrsystemet och/eller någon givare.

Protte
 
Hmmm, vad jag hittade på den här sidan http://www.ehow.com/how_7539414_tell-heat-pump-needs-freon.html så kan det bli isbildning om man har ont om köldmedium, det stämmer alltså inte?

Värmepumpen reglerar på utetemperaturen och efter jag låtit maskinen vara avstängd en stund smälte isen och den visade korrekt utetemp igen.
 
Sitter utgivaren så till att pumpen kyler givaren, blir ju lite "spiral" då.

Protte
 
Det sitter en givare på baksidan utedelen, där luft sugs in. Den var inbäddad i is när jag upptäckte problemet.

Om det är den givaren den reglerar på eller inte vet jag ej.

Jag har förresten haft pumpen i snart 5 år utan problem.
 
Redigerat:
Brist på köldmedia kan ibland upptäckas som oljefläck runt rörskarv etc där det läckt ut. Vid brist på köldmedia kan även påfrostningen/isen på utedelen blir ojämn vid full effekt, egentligen ska hela värmeväxlaren bli täckt av frost. Vissa rader frostiga andra rader utan frost/is trots full effekt. Bör vara nollgradigt eller kallare för att de ska synas bra.
 
Har haft bekymmer nu igen, när det var kalt härom veckan frostade den igen i princip varje natt tills det blev varmare ute igen. Installatören bar här och tittade, verkar som köldmedium är OK så han misstänker nån givare som ahn nu ska byta (tydligen en hel rad givare som sitter ihop så alla av dem byts).

vi får väl se hur det går!
 
Givare bytt, nu ska det bara bli lite kallare så får vi se om det löser problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.