Jag hade ett företag här som installerade min robot med en grön tjock kabel och inte med den gardenakabel som skickades med.
När kabeln gick av på ett ställe och jag försökte laga den med en vanlig m3-skarv så gick inte detta utan dom kom och satte dit ett annat skarvdon och sa att just det donet var bra till tjockare kabel.
Problemet är att jag nu inte kommer ihåg vad dessa skarvdon heter. Någon som vet vilka skarvdon de kan ha använde?
 
Huvudsaken är att det blir ordentlig kontakt. Vilket skarvdon du använder ska inte spela någon roll om den bara passar kabelns tjocklek. Du måste haft otur eller så har ditt skarvdon helt enkelt inte varit stort nog för att gripa in i ledaren ordentligt. Jag skalar upp runt 5 cm och virar ihop ändarna när jag behöver bygga ut och det håller bra. En riktig skarv håller förvisso (mycket) längre eftersom min metod ärgar på några år. Det kommer att hända ganska mycket med tomten inom ett par år så därför har jag inte varit så noga med att ha ordentliga skarvdon. Jag rekommenderar så klart att en slinga som ska ligga länge skarvas ordentligt men som tillfällig lösning ska du inte vara rädd för att göra som jag. Märk bara ut skarven så du kan göra om den korrekt senare. Vill du köpa skarvdon bör Julas passa:

"Scotchlok 314 från M3 är en fuktsäker skarvklämma som kan användas för spänning upp till 600 V och för ledare mellan 0,5–1,5 mm² till ⌀3,9 mm. Lämplig för att skarva begränsningskabel för robotgräsklippare. Vid installation ska ledarna inte skalas och skarvklämmans blå knapp pressas enkelt ihop med hjälp av en tång."

Nu kan man ju undra vad de menar med "ledare mellan 0,5–1,5 mm² till ⌀3,9 mm". Ahlsells text verkar vettigare: "tar mellan 0,5-1,5 mm² [ledararea, min kommentar] eller 3,9 mm i diameter på ledarisoleringen". Vanlig EK som man drar i rör i elinstallationer är nästan alltid 1,5 mm² så har de använt sådan bör denna fungera. Har de, mot förmodan, använt 2,5 mm² (betydligt dyrare och inte nödvändigt) så kommer klämman inte att fungera.
 
Tack för utförligt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.