Under några decimeter jord så består marken runt huset bara av stora stenblock, så det är i princip omöjligt att gräva sig ner för att frilägga grunden. Grunden är dessutom byggd av natursten (huset byggt 1920) och väldigt ojämn. Så en klassisk dränering och isolering med exempelvis Isodränskivor verkar vara omöjlig, eller i alla fall extremt dyr och tidskrävande.

En idé jag har är att istället lägga en platonmatta i lutning ut från väggen, för att på det sättet leda bort vattnet en bit från grunden. Samt att ha dräneringsledning där platonplattan slutar (se skissen). Det skulle i alla fall få bort en del fukt även om det inte blir någon isolering så som med Isodrän.

6316108430

Vad tror ni om denna lösning? Bättre än ingenting om den vanliga metoden inte fungerar? Eller finns det något annat sätt att göra när det är omöjligt att gräva kring huset?
 
  • Alternativ_dranering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte du behöver någon platonmatta för att hantera ytvatten. Bra lutning från huset tar hand om det.

Vad gäller själva dräneringen, varför inte bara gräva längre ut från huset och där lägga dränrören på rätt djup? Så skulle jag göra. Stenarna gör ju jobbet lite krångligare, men rimligtvis inget som inte fixas med en 3.5t maskin.
 
Tyvärr står huset så till så att det inte går att komma åt med en grävmaskin. Och det är hela tomten som har stenar på samma sätt som vid huset, har provgrävt på flera ställen. Marken är i princip bara sten, med ett par decimeter jord överst.
 
Varför måste du dränera, har det uppstått några problem?
 
Dräneringsrör ska ligga i botten av grundkonstruktionen.
 
Kurtivan skrev:
Varför måste du dränera, har det uppstått några problem?
Håller med ovanstående. Många gamla hus dräneras helt i onödan. (har själv gjort det) Stor risk för sättningar och sprickbildningar. Om du ska göra enligt nutida praxis så ska dräneringsrören ligga under nedersta nivån på grundstenarna. Det är bara att det är svårt att göra det utan att underminera grundstenarna......

Den lösning som du ritar upp har jag sett i en handbok för byggnadsvård, så den borde inte vara helt fel. Där var det tal om åldringsbeständig plast i stället för platon - borde vara sak samma....
 
PS. Det som på din skiss är "massor av stora stenar" kan vara det gamla sättet att hålla fukten borta från grunden. Så var det hos mig, i alla fall. Grävaren grävde upp massor med stenar kring huset och ersatte med rör och singel vilka med tiden kommer att sättas igen av jord. Hade varit både stabilare och torrare att ha kvar "massor av stora stenar" närmast grunden.
 
G
Nu spånar jag hel fritt. Men om det av en o annan anledning inte går att dränera, och behov finns. Kanske det skulle hjälpa med att göra x antal borrhål runt huset som är något djupare än grunden, och sedan mekanisk pumpa undan vatten. Nackdelen blir ju förstås att det blir en högre driftkostnad och att anläggningen behöver mera service o övervakning än traditionell dränering.
 
man får ju tänka att dräneringen ska i första hand sänka/hålla grundvatten under huset på säker nivå och ej ta hand om regnet. Om huset inte står i en vattenhålla och översvämmas med jämna mellanrum så behövs det knappast något modernisering av grunden. Gissar att 1920 kunde man välja en bra plats att bygga hus på och grunden har inga allvarliga problem.
Står huset på en sandbacke med marklutning bort från husgrunden och det är långt till grundvattens högsta nivå så ser jag ingen behov av omdränering.
Själv bor vi på en sand-och-grus-slutning och det är bara vanlig markfukt som källaren besväras av och det kan man knappast dränera sej ifrån... fast det finns folk som påstår det :). Vet faktisk inte om huset har någon dränering för vi har aldrig behövt leta efter den.
gaia
 
På flera ställen i källaren, speciellt i hörnen. så blir det mycket fuktigt när det kommit nederbörd. Färgen släpper från väggarna och det har blivit missfärgningar samt att det växer mögel eller något liknande.
Vi ska renovera tvättstugan samt ett gästrum i källaren och ville därför dränera och isolera ordentligt. När vi började gräva så trodde vi att det skulle gå bra att göra enligt den traditionella metoden. Men nu är frågan om vi ska strunta i dräneringen helt eller göra en alternativ variant, som min skiss eller på något annat sätt.
Angående dräneringsrören, jag har förstått att de helst ska ligga botten av konstruktionen, men det är inte möjligt i mitt fall. Tanken med att ha dräneringsröret i slutet av platonskivan är att den ska samla upp och transportera bort regnvattnet. Eller är jag fel ute där?
 
Varianten att ha en platonmatta som går till en dränering en bit från huset är framför allt för att fånga upp regnvatten. Men om huset har hängrännor och att det vattnet leds bort ordentligt från huset så torde behovet att leda bort regnvattnet inte vara så stort.

Har ni koll på vart vattnet från stupröreln tar vägen? Det brukar kunna vara en orsak till fukt i källare. Särskilt fukt i hörnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.