Har ett garage som inte är helt färdigbyggt och som inte är uppvärmt just nu så jag lurar lite hur jag skall gå tillväga. Det är helt fristående, ca 72kvadrat (ca 6x12m) en port, 3-3.5m i takhöjd. Ska isoleras, används inte för parkering av vardagsbil så porten kommer inte öppnas så ofta.
Behöver inte vara jättevarmt.

Har funderat på någon form av luft/luft växlare?
Vad är kostnadseffektivt?
 
Särskilt i ett utrymme där du inte behöver någon hög temperatur eller om det spelar någon större roll om temperaturen sjunker något under en köldknäpp tycker jag luft/luft-växlare låter ypperligt. Endast om du redan har en installation med enerigi i överskott, t.ex. stor vedpanna, skulle jag fundera på något annat.
 
Ok, skönt att jag varit inne lite på rätt spår då.
Jag skulle vara nöjd med ca 15graders temperatur, men det är inget problem om det sjunker mer när det är riktigt kallt.. Bara tempen hålls på plus sidan egentligen. Det är inte så många dagar per vinter vi har kallare än minus 20-25 här.

Huset är uppvämt med jordvärme och IVT pump men jag har inget stort överskott, plus att garaget står ca 20m bort i lite annan höjd så jag är inte så sugen på att ha kulvert.

Jag har dålig koll på marknaden av luft/luft växlare, finns det olika typer, nått man skall hålla sig undan från? Fixar man att installera själv?
 
Det finns L/L som man kan ställa in på underhållsvärme runt 10 grader vilket är idealiskt för ett garage. Funderade själv på en sådan till mitt garage innan jag drog in vattenvärme när jag ändå var tvungen att gräva ett kulvertdike från pannrum till garage.

I ditt fall skulle jag dessutom komplettera med en billig eldriven värmefläkt från Jula eller liknande som du kan använda de enstaka dagar då det blir för kallt för VP.

Tror inte man får installera själv men jag har ärligt talat ingen koll på det.
 
LEH skrev:
Tror inte man får installera själv men jag har ärligt talat ingen koll på det.
Får och får, för vem och enligt vilka regler då?
Om jag har uppfattat det rätt finns det både vissa "gör-det-själv-kit" samt sådana som ska installeras av servicetekniker. Det är nog inte så vanligt med att göra själv, iaf bland de jag hört med.

Tror problemet ligger i att fylla slingan med "bärare/köldmedium/" och totalt evakuera ut all luft.
 
Jodå, du får installera en Luft/Luft VP åt dej själv, därimot inte åt någon annan. Sedan måste du ha en vaccumpump, men det brukar gå att hyra.

Tänk sedan på att VP inte fungerar bra om inomhustemperaturen sjunker under den specificerade mintemperaturen (vanligen 10 eller 16C). Detta eftersom avfrostningen som tar kräver innefrån huset blir otillräcklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.