HejsSvejs!

Har nyligen planterat några fruktträd och skulle stödja upp dem med stör men kom på att stören är tryckimpregnerat (NTR-A).
Är jag för nojjig angående giftet? Antar att de flesta kör med dessa eftersom det är bara det enda jag kan hitta.
Finns det andra alternativ?

/A
 
K
Stolpar av ek finns att köpa.
 
Vilket är giftet vi pratar om här?
 
T
Brukar köpa träskaft på biltema och slå ner i marken.
https://www.biltema.se/fritid/hast/stallutrustning/traskaft-2000021190

Jag stödjer bara 1 år max för att få rätt vinkel sen måste rötter bildas för att klara blåst.
Du ska inte ha något som stödjer i många år då kommer trädet inte bilda rötter för att klara detta då den inte behöver det.
 
L lassebrun skrev:
Vilket är giftet vi pratar om här?
Okunskap är rädslans moder.

Modern tryckimpregnering riktat mot konsument utförs med kopparsalter https://www.radron.se/vardagskunskap/virke-med-daligt-rykte/ och är harmlöst för människa såvida du inte böjar käka sågspånet (och även då får du nog blanda det i gröten ganska länge för att få problem).

Det man ska se upp med är äldre tryckimpregnerat rivningsvirke och gamla telefonstolpar och slipers etc. De är impregnerade med kreosot eller arsenik och krom som är betydligt otrevligare. Även pallar och pallkragar kan vara mer giftiga, men knappast de som säljs för att odla grönsaker i...
 
Redigerat:
T Thörre skrev:
Brukar köpa träskaft på biltema och slå ner i marken.
[länk]

Jag stödjer bara 1 år max för att få rätt vinkel sen måste rötter bildas för att klara blåst.
Du ska inte ha något som stödjer i många år då kommer trädet inte bilda rötter för att klara detta då den inte behöver det.
Skitsnack. Om du bor det minsta blåsigt måste du stödja i många år (veka träd alltid) för att hindra att de permanent sätter sig i vindriktningen.
 
T
H hapazard skrev:
Skitsnack. Om du bor det minsta blåsigt måste du stödja i många år (veka träd alltid) för att hindra att de permanent sätter sig i vindriktningen.
Svar nej, Dom blir ju veka för dom är har haft stöd för länge.
Trädet bildar inte rötter för att klara blåst om det inte behövs.

1 år kör jag men kanske 2-3 år är också normalt sen gör det mer skada än nytta.
 
Angående TS fråga: Jag tycker du har sunda tankar. Jag köper obehandlade störar vilket jag hittat på Blomsterlandet. Dessa murknar och tappar sin hållfasthet efter 2 år men längre anser jag inte att man ska stötta sitt träd.

Generellt så stöttar många sina träd alldeles för hårt och för länge. Träd ska stöttas högst 1/3 av trädets höjd och tillåtas ha svängrum så de inte sitter helt fast. Målet är att trädet ska förstå att det måste investera i starka rötter så att det kan klara sig själv. Stöttar man för mycket behöver trädet inte investera resurser i detta utan kan växa på höjden och bli ännu mer beroende av sin uppbindning.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Angående TS fråga: Jag tycker du har sunda tankar. Jag köper obehandlade störar vilket jag hittat på Blomsterlandet. Dessa murknar och tappar sin hållfasthet efter 2 år men längre anser jag inte att man ska stötta sitt träd.

Generellt så stöttar många sina träd alldeles för hårt och för länge. Träd ska stöttas högst 1/3 av trädets höjd och tillåtas ha svängrum så de inte sitter helt fast. Målet är att trädet ska förstå att det måste investera i starka rötter så att det kan klara sig själv. Stöttar man för mycket behöver trädet inte investera resurser i detta utan kan växa på höjden och bli ännu mer beroende av sin uppbindning.
Du bor inte särskilt blåsigt hör jag. Titta på hur kommunen binder upp nya träd i sina planteringar. Kan lova att det inte är för skojs skull.
 
Redigerat:
Jag kan tillägga att jag inte är någon motståndare till tryckimpregnerat virke.
Jag tycker dock man alltid ska se vad det finns för behov när man väljer behandling av virket. Behöver virket hålla i väldigt många år så väljer man tryckimpregnerat.

Det bekväma med att obehandlade störar är att man bara kan låta de vara kvar i marken när de murknat. Det murknade virket blir luftfickor och mull till trädet man planterat.
 
H hapazard skrev:
Du bor inte särskilt blåsigt hör jag. Titta på hur kommunen binder upp nya träd i sina planteringar. Kan lova att det inte är för skojs skull.
800 meter från havet på västkusten. Men man kan inte börja en helt kal tomt med att plantera väldigt vindkänsliga växter. Man får successivt bygga upp med arter som är anpassade efter förhållandena. Det ska man även göra ur andra aspekter än uppbindningen.

Men absolut, ska du plantera något vindkänsligt på ett vindutsatt läge så får du stötta upp hela dess livstid. Men då har du även planterat fel växt på fel plats.

Du har även rätt i att kommuner ofta stöttar upp sina träd väldigt kraftigt och under en lång tid. I dessa fall har stöttorna en funktion i att skydda träden från mekanisk åverkan från människor och mindre fordon. I många fall står även träden med en väldigt begränsad jordmängd med hårdgjorda ytor runt omkring vilket även begränsar rötternas utbredning.
 
Aldinovich Aldinovich skrev:
Är jag för nojjig angående giftet? Antar att de flesta kör med dessa eftersom det är bara det enda jag kan hitta. Finns det andra alternativ?
Jag tycker kanske du är lite nojig men varför inte bara köra med en obehandlad regel av lämplig dimension? Måste inte vara något "specialtillverkat" utan en vanlig 2"3 håller garanterat så länge det behövs, eller klenare om du tycker mitt förslag är "brutalt".

Välkommen hit för övrigt!
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker kanske du är lite nojig men varför inte bara köra med en obehandlad regel av lämplig dimension? Måste inte vara något "specialtillverkat" utan en vanlig 2"3 håller garanterat så länge det behövs, eller klenare om du tycker mitt förslag är "brutalt".

Välkommen hit för övrigt!
Håller med , många hänger upp sig på detta alldeles för mycket.
Ser många som köper stöttor och uppbindning till sina små träd för bra mycket mer pengar än vad trädet kostar.
Det är som att man gör det utan att tänka på om det behövs, det ska bara vara så.

Oftast är träden så tunna och små när man köper dom att en bambukäpp hade räckt den tiden den behöver för att hinna rota sig. Som jag nämnde innan så är en piasava skaft fullt tillräckligt och man kan måla den svart om den sticker ut för mycket. Om vi pratar normalstort fruktträd nu som vid köp är ca 1.5-2m. Dom hinner inte få någon större krona som vinden kan ta i och dom väger i stort sett ingeting.
 
T
H hapazard skrev:
Du bor inte särskilt blåsigt hör jag. Titta på hur kommunen binder upp nya träd i sina planteringar. Kan lova att det inte är för skojs skull.
Man undrar ju hur världens skog kan stå upp när ingen är där och binder upp varje träd.

Träd är som människor, lata.
Dom är inte programmerade robotar som alltid växer på samma sätt, dom växer olika beroende på sina förutsättningar och gör inte av med mer energi än vad som krävs.
Tex har ett fruktträd det för bra så sätter det inte frukt för det finns ingen anledning att lägga energi på att föröka sig för den är inte rädd för sin överlevnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.