Är i färd med att påbörja renovering av vår husfasad och skall byta ut vår gamla 34x175mm panel med 16x45mm lockläkt mot nya dito.

Har snudd på allt klart för mig men har fastnad på spikarnas dimensioner.

Har efter en hel del sökande fått konstaterat att det skall gå med "varmförzinkad 75-2,8" för undre bräda samt lockläkt..

Nu är min fundering om det går lika bra med "varmförzinkad 75-3,1" för ändamålet istället?

Eller blir 3,1mm för grovt för att spika lockläkt?

Nämnas skall väl att jag kommer spika upp panelen med gasdriven spikpistol och har möjlighet att få tag på 75-3,1 billigare än 75-2,8..



Hoppas någon kan bringa lite klarhet i mina funderingar...

Tack på förhand
Andreas
 
Spelar ingen större roll. Du kan inte spika för nära änden på läkten bara, för då spricker den. Är man tvungen att spika allra längst ut i änden får man kanske låta bli spikpistolen just där och förborra och spika för hand, eller dra i en panelskruv.
 
Det ska ju inte vara några problem, kommer ju spika i mitten på både underbrädan samt lockläkten.
 
Tycker att 75mm funkar till underbräderna (men inte spikat mitt i, utan i kanten så skallen döljs av locket), och till locken hade jag nog kört 4".
 
pbengtsson skrev:
och till locken hade jag nog kört 4".
Både www.byggbeskrivningar.se & www.traguiden.se rekomenderar 2,8mm, vad menar du med 4", tror inte jag hängde med där riktigt, men tacksam för alla svar !

:)
 
100mm långa istället för 75mm. Då får du in spiken mer i trät.
 
Ok, får bli 90 isåf, spikpistolen klarar inte mer än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.