M
Bostadsrättsföreningen har i sommar bytt alla våra fönster och dörrar. Jag noterade att snickarna, tydligen enligt HSB:s riktlinjer, drevade alla springor med isolering, för att sedan följa upp med nån slags tunn ”slang” av skumplast. Ovanpå det tryckte de ut en elastisk vit fog av Bostik som liknade TEC7. Plåtslagaren använder TEC7 under dörr- och fönsterplåtar.

Min fråga är; finns det billigare, likvärdiga alternativ till dessa mjukfogar, precis som det finns billigare akrylfog än de dyrare märkena?
 
M
Det har ju inte kommit några svar, men jag ser att drygt 130 pers har läst frågan. Därför tänkte jag att det kanske kan vara till nytta för någon att få höra vad jag själv kommit fram till.

TEC7 baseras på MS-polymer som, om jag fattat det rätt, är det som ger denna fogmassa dess egenskaper. Bland egenskaperna, som jag var ute efter, kan man se att det fäster på i stort sett allt utom feta plaster. Trä, betong, gips, metall etc. Även när det är fuktigt. Det fäster starkt (26 kg/cm2) och förblir elastiskt, som en gummimassa. Idag har jag köpt Byggmax egen ”Lim & byggfog - all in one” som på beskrivningen helt och hållet verkar vara samma som TEC7. Men det kostar 79 kr istället för 169. Är det lika bra? Det får vi se, men de anger exakt samma egenskaper och det baseras på MS-polymer. Förra veckan hade chefen köpt Biltemas "Multibond" (69 kr) som även det har exakt samma egenskaper. Det fungerar alldeles utmärkt så jag tror att jag har hittat rätt nu. I alla fall till mina byggen. Proffsen väljer såklart TEC7 men jag tvivlar på att det är mer än dubbelt så bra med tanke på priset.
 
  • Gilla
Cachorro
  • Laddar…
Det jag tycker som gör den värd att köpa är att den biter fast direkt jämfört med billigare. Försökte sätta taklister i förra lägenheten, hade då den från byggmax. Lister satt inte kvar utan stöd, att stå och hålla en taklist till det härdat ordentligt va inte lockande. Köpte då tec7, vilken skillnad. Min personliga erfarenhet.
 
M
JLyck JLyck skrev:
Det jag tycker som gör den värd att köpa är att den biter fast direkt jämfört med billigare. Försökte sätta taklister i förra lägenheten, hade då den från byggmax. Lister satt inte kvar utan stöd, att stå och hålla en taklist till det härdat ordentligt va inte lockande. Köpte då tec7, vilken skillnad. Min personliga erfarenhet.
Bra poäng. Jag såg att Biltema har en snabbare variant som heter Multibond Rapid som ska göra just det du beskriver. Men jag har inte testat den än. Hur upplevde du Byggmax produkt när den väl härdat? Var det ungefär samma konsistens och funktion som TEC7?
 
M Marcus Nielsen skrev:
Bra poäng. Jag såg att Biltema har en snabbare variant som heter Multibond Rapid som ska göra just det du beskriver. Men jag har inte testat den än. Hur upplevde du Byggmax produkt när den väl härdat? Var det ungefär samma konsistens och funktion som TEC7?
Hej!
Jag har precis använt biltemas BT Multibond Rapid för att fästa taklister, fungerade grymt, bara att sätta upp utan vidare stöd.
Tips är att göra klart två lister direkt som ska mötas vid hörn, lägga på fog på båda.
Montera därefter den ena, och sedan tar du direkt efter och monterar den andra.
Eftersom det torkar fort så hinner du på detta sätt få bäst möjliga tid för att göra justeringar.

Körde först latexfog och smältlim, för att latexfogen först lossa. Helt värdelöst. Onödigt kladdigt och enbart jobbigt.

Har tidigare använt mig av vanliga BT Multibond för fogning i hörn vid gipsskivor, mellan och runt garderobsstommar etc.
I vår tidigare lägenhet använde jag vanlig latexfog och det sprack då det blir rörelse när man öppnar stänger och stänger dörrarna.

Inga problem att foga alls, använder mig av en fogutjämnare, Klart kladdigare än vanlig latexfog, men är man noggrann så är det inga problem.

Att foga golvsocklar, taklister, foder etc. ser jag dock ingen mening med att använda annat än vanlig latexfog. Latexfog är mer lättjobbat och inte lika kladdigt, och framför allt inte lika dyrt.

BT Multibond bör enligt mig alltså bara användas där det är krav på högre rörelseelasticitet, typ gipsskivehörn, vid garderober etc. Rapid bör användas där man önskar limning utan att behöva stöd, vidhäftning direkt efter applicering (justering kan fortfarande göras)

/Max
 
  • Renovering av rum med väggstommar klädda i gips och ej färdigställda taklister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tida och 3 till
  • Laddar…
Det skrivs mycket om tec7 ms-polymer fogen.

Finns det någon riktig källa på att tec7 verkligen är orginalet?

Har hört mycket om den, men inte sett någon riktig källa.

tack.
 
swealp swealp skrev:
Det skrivs mycket om tec7 ms-polymer fogen.

Finns det någon riktig källa på att tec7 verkligen är orginalet?

Har hört mycket om den, men inte sett någon riktig källa.

tack.
Vet inte.
Enda jag vet är att Biltemas är halva priset och fungerar riktigt bra :D
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
M
kapten_krok kapten_krok skrev:
Hej!
Jag har precis använt biltemas BT Multibond Rapid för att fästa taklister, fungerade grymt, bara att sätta upp utan vidare stöd.

/Max
Väldigt bra feedback! Jag har själv nu hunnit testa både TEC7, Byggmax Lim & Byggfog samt Biltemas Multibond Rapid. Jag har fogat vid montering av en ytterdörr, limmat upp diverse på innervägg samt fäst ett antal fönsterbänkar på konsoler (som satt väldigt ojämnt). Slutsatsen för mig är att TEC7 inte ger bättre resultat så här långt. Det återstår att se hur produkterna påverkas av åren men det ska nog inte vara ett problem med MS-polymerer. Alla tre har liknande konsistens. Rapid fäster snabbt och är den jag kommer fortsätta använda. Till fönsterbänkarna fick jag lägga tillräckligt stora klickar på konsolerna så att deras ojämna uppsättning jämnades ut av fogen. Resultatet är kanon och väl härdad ger fogen gott om stöd på de konsoler där det nu ligger lite tjockare lager. Utomhus har jag testat på fuktig betong och det sitter som berget.
 
  • Gilla
Tida och 2 till
  • Laddar…
M Marcus Nielsen skrev:
Väldigt bra feedback! Jag har själv nu hunnit testa både TEC7, Byggmax Lim & Byggfog samt Biltemas Multibond Rapid. Jag har fogat vid montering av en ytterdörr, limmat upp diverse på innervägg samt fäst ett antal fönsterbänkar på konsoler (som satt väldigt ojämnt). Slutsatsen för mig är att TEC7 inte ger bättre resultat så här långt. Det återstår att se hur produkterna påverkas av åren men det ska nog inte vara ett problem med MS-polymerer. Alla tre har liknande konsistens. Rapid fäster snabbt och är den jag kommer fortsätta använda. Till fönsterbänkarna fick jag lägga tillräckligt stora klickar på konsolerna så att deras ojämna uppsättning jämnades ut av fogen. Resultatet är kanon och väl härdad ger fogen gott om stöd på de konsoler där det nu ligger lite tjockare lager. Utomhus har jag testat på fuktig betong och det sitter som berget.
Kul att du också är nöjd :) Ibland levererar även feltema :crysmile: Använde det även som utefog i vindskiva efter infästningar från tidigare markis, blev kanon där med.
 
Kände mig nödgad att svara i denna gamla tråd ifall fler har samma fråga angående billigare alternativ till Tec7.

Jag har letat runt och jämfört olika fogmassor och skrivit ned deras egenskaper och sedan jämfört dem i verkligheten med varandra. Det började med att jag kände mig ”lurad” på något vis, att jag betalade dyra pengar för fog som man dels kan få billigare från andra tillverkare, eller att någon tagit en produkt som en annan tillverkare uppfunnit och sedan genom bra marknadsföring tagit en ledande marknadsposition.
Jag betalar gärna lite dyrare för bra fog för att uppmuntra innovation och belöna tillverkare som jag tycker gör ett bra jobb och har sunda värderingar och affärsetik. Men om jag känner mig lurad av marknadsföring och dubiösa affärstekniker, då vill jag inte fortsätta att premiera ett sådan företag.

Men men, vad jag kommit fram till är att det verkar finnas lika många olika uppfattningar om vad de olika typerna av fog ska användas till, som det finns varianter av fog.

Det de har gemensamt är att den generella kunskapen bland både lekmän som professionella utövare är att det saknas vetenskaplig grund för deras rekommenderade användningsområden. Förutom vad tillverkarna själva berättar om vilka användningsområden som de olika fogarna lämpar sig för, så verkar det som att kunskapen sprids organiskt, genom att man delar med sig av sin kunskap om vad som faktiskt funkat för en.
Hittar man då en bra fog för en viss typ av applikation, så håller man fast vid den och fortsätter att rekommendera den fogen till andra som söker fog till liknande applikation.
Dock så blir man mindre benägen att testa andra typer av fogar till liknande applikationer, då man tidigare har fått bra resultat, och varför ska man då riskera att få ett sämre resultat av genom att använda sig av en ny typ av fog, när man vet att man kan få bra resultat av den fog man har fått bra resultat från tidigare?

Jag var likadan, men har numera börjat ”gambla” med att testa nya typer av fogar eller tillverkare, även om jag riskerar att få göra om saker. Jag har hittat några produkter och tillverkare som jag tycker om, så då vill jag gärna premiera dem om det samtidigt kan hjälpa någon att spara pengar eller få ett bättre resultat i något projekt.

On Topic:
Kollar man i Tec7 Lim/Fogmassas säkerhetsdatablad, så står det den innehåller ”trimetoxivinylsilan”. Tec7 Lim/Fogmassa finns i många olika kulörer, men alla innehåller samma blandning exklusive respektives pigment.

Dan Lim har en produkt som heter DanaSeal Interior Hybrid 521 och kommer i två kulörer (S 0500-N och S 0502-Y. Den som slutar på N är mer vit, aningen går, men det uppfattar inte ögat, och den slutar på Y är ”antikvit”), och i deras säkerhetsdatablad så innehåller den ”vinyltrimetoxisilan”.
Denna produkt är vanligtvis mellan 50-65% billigare än Tec7.

Det är ingen skillnad mellan "vinyltrimetoxisilan" och "trimetoxivinylsilan". Dessa två termer är bara olika sätt att uttrycka samma kemiska förening. Båda beskriver en förening med molekylformeln C5H12O3Si, bestående av en vinylgrupp (CH2=CH-) och tre metoxigrupper (OCH3) bundna till en kiselatom.

Så Tec7 Fogmassa/Lim och DanaSeal Interior Hybrid 521 är samma kemiska substans (de har båda samma CAS-nr 2768-02-7 och EG-nr 220-449-8) med eventuellt obetydligt olika koncentrationer.

Personligen så märker jag inte någon skillnad mellan dessa två fogar, förutom de få gånger som jag behöver en genomskinlig eller annan färg än vit på fogen.

Så som svar på frågan; vill ni ha ett billigare alternativ, kör på DanaSeal Interior Hybrid 521, så länge det räcker med en vit fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.