I
Hej,

Jag har sen tidigare använt en del MS-polymer från både Tec7 och Biltema. Det stinker dock ganska mycket och även om jag använder mask med A1 filter så känner jag av det resten av dagen i luftvägarna.

Finns det något annat snällt tätning och limmassa att använda med mindre doft\gas men som ändå håller bra?

I just detta fallet ska det användas för att limma fast ett rens brunnslock(nyligen målat) i källaren för att stoppa radon läckage.

Metallplatta med diamantmönster inbäddad i betong, med slitna kanter och lätt korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om Illbruck SP054 Lim- & Byggfog? Det står dock att man bör använda AX filter vid dålig ventilation, antar att det innebär A1 eller A2.
 
Rickard.
Det känns som att det är ungefär samma sak men jag läste inte jättenoga...

Kommer du inte vilja kunna lyfta på locket något senare skede? Silikon utan ättika luktar inte mycket och går att demontera hyffsat enkelt. Går inte att måla på och sitter inte riktigt lika hårt men kanske funkar?
 
I
Jo de e nog ganska lika produkter, får dock uppfattningen att SP054 är lite svagare, lite känsligare för var den appliceras.

Rensbrunnen kan säkert behövas öppnas någon gång i framtiden men då tänker jag mig att man bryter upp den och sen sätter man nytt lim för att fästa och täta den igen. Alternativet hade varit att sätta gummilist och skruva fast den men det vill antagligen till att man gängar hål pl infästningen vilket jag känner mig osäker på att göra.
 
Som sagts så funkar nog silikon bra här. Men en gummilist på insidan är ju mer elegant. Klarar du dig inte på självhäftande? Om du behöver en ram under luckan kan den kanske sättas med lim.

Du kan även använda silikon som list men det är lite knepigare.

Öppna luckan lägg en ordentlig sträng med silikon. Sen smörjer du luckan ordentligt med släppmedel och lägger den på plats och tar bort överflödigt silikon. Har allt gått rätt till så har silikonet format sig efter glipan, satt sig i ramen men inte i luckan som nu går att öppna efter att det härdat.
 
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
I
Han tyvärr sätta Tec7 men när det väl behöver rivas upp nästa gång så kommer jag troligen titta på annan lösning. Kanske får man ta sig i kragen och lära sig att gänga insatsen, sätta någon typ av gummilist och sen skruva fast locket, det hade varit den snyggaste lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.