Vi har lagt ett låglutande, 14 grader, bandfalsat plåttak och för att kunna sota skorstenen till den öppna spisen monterade takläggaren en stege som ligger på taket och klämmer runt falsarna, tydligen det enda som är godkänt för denna typ av tak.

Nu var stegen så fruktansvärt ful så den förstör hela husets utseende så den åkte ner igen.... vilka alternativ finns det för att sotaren ska tycka det är OK?
Med tanke på att det bara är en lokal eldstad så är det sotning var 3:e år och brandskyddskontroll var 6:e år, sotningen kan man numera utbilda sig till och göra själv men inte brandskyddskontrollen.

Har själv varit upp på taket för att sopa och det är väldigt enkelt att gå på detta sommartid när de inte är blött.....

Är skylift ett alternativ? att hyra en sån var 6:e år känns OK

/Dea
 
Mikael_L
Vilket I-landsproblem, tänker jag spontant ... :)


Men men.
Om skorstenen är nära nocken kan kanske en stege på andra taksidan, bakom nocken vara mer OK, och ev sen bara lite kortare stege fram skorstenen, delvis dold bakom skorstenen.

Att sluta elda kan ju också vara en variant.
Om ni har sotning var tredje år eldas det ju inte så mycket.
Och jag menar att om takets exteriöra utseende är väldigt viktigt så kanske sluta elda är överkomligt. Ni sparar knappast så mycket pengar på eldandet i alla fall.



Har du förövrigt någon bild på stegen som togs ner?
Så man får en uppfattning över hur anskrämlig den är. Det finns kanske lite smäckrare modeller ...
 
Lacka stegen i samma färg som taket så att den smälter in bättre?
 
Jo, så är det nog.... :)

Skorstenen till den öppna spisen ligger mitt på taket... (som är långt, 21 m) så det är lika långt från nocken tyvärr.
Vi renoverade precis dom öppna spisarna och myseldar på vintrarna, nån uppvärmning ger dom inte, drar nog in mer kalluft än vad dom värmer :)

Stegen ser ut såhär https://www.google.se/search?q=taks...fGH5dLkxgIVzBUsCh0DAw_j#imgrc=ie3qRuEQeC_7lM: och även i svart ser det illa ut...

/Dea
 
Inte vet jag hur taket ser ut. Kanske en taklucka uppe vid skorstenen kan vara ett alternativ. Innebär givetvis att man kan komma in på vinden någorlunda smidigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.