Swedbank har höga avgifter på allt. Jag antar de tar ut kostnaden för alla bankkontor jag aldrig går till... Nordea m.fl. antar jag är ungefär likadana. Dyra och stela. Framför allt lånen...
Men hur bra är alternativ-bankerna? Vilka kan man välja på? IKANO? Länsförsäkringar? Skandiabanken?

Hushållet har en hög inkomst och en medel, 2,6 mnkr i lån på hus och bilar. Marknadsvärdet på huset är högre. Alla lån är rörliga. Ett par hundra tusen i fondsparande. Banktjänster som önskas är vettig internetbank och betalkort med kredit. Bank-ID för att anmäla VAB hos Försäkringskassan är ju också bra. Att betala säkert på nätet är också intressant.
 
Jag ser bara fördelar med att ha en lokal kontakt på det lokala lilla bankkontoret. Han/hon går ju att prata med och sitter inte bara där framför en dator och läser regelverket innantill.
 
Stickan56
ICA-banken för transaktioner och lån.
Avanza för sparande i aktier och fonder.
Jag har personlig erfarenhet av båda och är mycket nöjd.

MVH Stickan
 
Handelsbanken? Jag kan inte minnas att de tar betalat för annat än bankkortet.
Har även ICA-banken, men de är inte lika smidiga på bolån imho.
Har även ett konto hos Aktiedirekt (Nordnetdirekt) för aktiehandel.
 
Förespråkar också en lokal kontakt. Finns inget bättre sätt att få bra villkor och lite extra fördelar än via det personliga mötet på bankkontoret. Har handelsbanken och det ska MYCKET till för att jag ska byta!

Kostnader går att förhandla bort om man vågar prova, ger man dessutom banken "ensamrätt" på ens bankaffärer har man ännu bättre förhandlingsläge ;) Låter på din spec som att du är en bra kund för banken, utnyttja det!
 
Jodå. Jag tror man kan säga vi ligger i ett segment av kundstocken som får lite bättre villkor än normalkunden. Emellertid är utgångsläget dåligt. Det svängrum som tidigare funnits för personalen verkar i stort ha ryckts undan. Den ränterabatt vi tidigare haft har exempelvis krympt - trots att vi borde värderas högre (avsevärt högre lön, och något större lån). Man håller hårdare på värdegränserna beträffande säkerhet än för bara några år sedan. Dvs. kreditmässigt beviljar man gärna lån, men då som blanco-lån med rätt höga räntesatser.

Jag uppfattar att detta beror på att man Inom bankerna är medvetna om att kunderna är trögrörliga, och några större ansträngningar behöver därför inte göras beträffande gamla kunder. Litegrann som Boxer. Möjligen kan man sockra budet för presumtiva kunder.

Just Swedbank har ju också bränt rätt mycket pengar i Baltikum och annorstädes och har väl behov att hämta igen dessa.

Min tanke är att gå begära in offerter från konkurrenter som värderar mig högre. ICA-banken verkar populär. Hur funkar deras Internet-bank?
 
bjogul skrev:
ICA-banken verkar populär. Hur funkar deras Internet-bank?
Jag tror i och för sig inte att du kommer få någon kanon-ränta hos ICA, men deras internetbank funkar bra. Man har en koddosa som man stoppar in sitt vanliga ICA-kort i. Koden är densamma som för kortet.

Telefonbanken har tydligen vunnit något pris ,men jag tycker inte den är lika smidig som Handelsbanken.
 
Det går att förhandla med swedbank tala om vad du tycker är rimligt att betala och förklara att annars är det inte intressant att vara kund där har funkat för mig i alla fall.
 
J
Häradssparbanken i mönsterås, det du gör själv har de inga avgifter på som tex visakort, internetbanken osv, sen är det en liten bank med trevlig och hjälpsam personal, dock har jag bara haft med dem att göra på telefon då jag aldrig varit i närheten av mönsterås.
 
bjogul skrev:
Min tanke är att gå begära in offerter från konkurrenter som värderar mig högre. ICA-banken verkar populär. Hur funkar deras Internet-bank?
Man får nästan alltid bättre erbjudande någonstans. Men precis som du konstaterat är det för att man är en presumtiv kund. När man väl är kund försvinner det sockrade erbjudandet efter ett år.

Kör man alltid rörliga räntor och har mycket fritid är det ju bara att byta bank varje år eller hota med det och vara beredd att fullfölja hotet. Just "hotandet" fungerar nog bättre med en personlig bankkontakt på det lokala kontoret än någon på ICA-bankens kundtjänst.
 
jaso skrev:
Man får nästan alltid bättre erbjudande någonstans. Men precis som du konstaterat är det för att man är en presumtiv kund. När man väl är kund försvinner det sockrade erbjudandet efter ett år.

Kör man alltid rörliga räntor och har mycket fritid är det ju bara att byta bank varje år eller hota med det och vara beredd att fullfölja hotet. Just "hotandet" fungerar nog bättre med en personlig bankkontakt på det lokala kontoret än någon på ICA-bankens kundtjänst.
He, he... Jodå, jag förstår det. Har dock haft Swedbank i säkert 15 år nu, och det är väl ingen som egentligen tycker Swedbank är särskilt bra. Ingen som svarat här i alla fall. Av storbankerna brukar ju Handeslbankskunderna vara nöjda. Också staten och marknaden brukar vara positiva till dem. Samma kan knappast sägas om Swedbank (eller t.ex. Nordea). Alltså kan det vara bättre att vid något tillfälle göra en genomlysning av marknaden, och bli dåligt behandlad av en bank som ändå är bra.

Swedbank framstår för mig vara det ena dåliga omdömet efter det andra, och kostnaden för dåligt omdöme brukar man ta ut av kunderna:
http://www.svd.se/naringsliv/swedbank-trotsar-riksbanken_6418610.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14066236.ab
http://svt.se/2.133572/1.2022451/sparbanksstiftelserna_betalade_priset_for_swedbanks_risktagande
http://www.affarsvarlden.se/hem/bank_finans/article3377081.ece
 
Swedbank gav mig bäst ränta på lånen i alla fall. Jag struntar fullständigt i vad tidningarna skriver.
 
Jag har full förståelse för din irritation, men som just för fem minuter sedan beskrevs i Rapport så lider ju branschen av utebliven konkurrens, och då blir det så här.

Tyvärr så är hela banksystemet oerhört trögt och det är omständigt att byta bank, något som bankerna naturligtvis gärna ser fortsätter.

Jag bytte själv bank för ganska många år sedan just för att jag tröttnade på alla avgifter, system med att ha olika lojalitetssteg, urusla öppettider och svindyra lokaler i var och varannan stad.

Så mitt råd är att byta till en nischbank som tvärtemot vad ex.nimajneb beskriver sköter sina åtaganden precis lika bra som din "personliga" bankman (jag har jättebra erfarenheter av just detta från flera nischbanker)
 
Först säger du att det inte finns någon konkurrens, sen säger du att du bytte till en bättre bank? Är inte det lite självmotsägande? ;)
 
-MH- skrev:
Först säger du att det inte finns någon konkurrens, sen säger du att du bytte till en bättre bank? Är inte det lite självmotsägande? ;)
Är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.