Sorry om fel forum, men här verkar folk vara kunniga på verktyg...

Jag skulle skruva på styrlager på cykel men har ingen styrlagernyckel. Jag använde då en polygrip istället. Men efter att jag skruvat en liten bit så blev det stopp. Jag misstänker att den har hamnat lite snett på gängorna, så nu vill jag skruva av den och prova igen. Men polygripen fungerar inte längre för den "halkar av".

Så det jag egentligen behöver är en styrlagernyckel för några hundra spänn. Men finns det något alternativ som är billigare och mer lättillgängligt? Biltema har ett helt paket där det ingår styrlagernyckel, men de säljer den tyvärr inte separat.

Så här ser mitt problem ut, samt en styrlagernyckel (som jag alltså inte äger):


Närbild av ett cykelstyrlager utan styrlagernyckel, med synliga slitage och färgskrap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrlagernyckel med dubbla öppna ändar på en vit bakgrund.
 
Har du provat en skiftnyckel?
Annars kan man ju köpa en 36mm blocknyckel för 119 spänn på Biltema.
 
Kan biltemas 36mm blocknyckel vara nått?
Ev får man slipa ner ringen något då 6kanten på muttern ser väl låg ut.

Vände du på polygripen när du drog åt andra hållet? Den är starkt riktningsberoende så det ska du göra.
 
  • Skärmbild på Biltemas webbplats som visar en 36mm jumbo blocknyckel och dess prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden kanske ljuger men jag tycker det ser aningen märkligt ut? Det ska sitta en mutter till ovanför den men gaffelröret ser ut att va för kort för det. Så som det ser ut på din bild borde en skiftnyckel fungera utmärkt, det är sen när du ska kontraspänna mot övre muttern det blir trångt o behövs tunnare nyckel.

Bild på gänget styrlager, gaffeln ska gå upp så det är gänga kvar även till övre muttern, det är väl undre muttern man ser på din bild?

Styrlager till cykel med gängad övre mutter och mellanringar, ser ut som undre delen av gaffelröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kia2 skrev:
Men polygripen fungerar inte längre för den "halkar av"
Detta är inte tänkt som manssplaining och jag ber om ursäkt i förväg om detta är en dum fråga, man jag vill ändå vara säker på att du använder polygripen på rätt håll?

"Kraften i käftarnas riktning"
 
Tack för förslagen! Det löste sig med biltemas blocknyckel. En större modell av skiftnyckel hade nog också fungerat (den jag har är för liten).

Höghus Höghus skrev:
Hylsa funkar bättre isf. Helst sexkant.
[länk]
Vet du om det finns 8-kantiga hylsor? Det hade jag behövt isåfall.

Ola C Ola C skrev:
Bilden kanske ljuger men jag tycker det ser aningen märkligt ut?
Detta är en vikbar elcykel som har en lite unik design, så det är nog därför du tycker att det ser lite märkligt ut.

B Bjober skrev:
Vände du på polygripen när du drog åt andra hållet? Den är starkt riktningsberoende så det ska du göra.
Jag visste inte detta, så tack för upplysningen. Tyvärr hjälpte inte polygripen heller efter att jag vänt den.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Vet du om det finns 8-kantiga hylsor? Det hade jag behövt isåfall.
:surprised:
Udda mutter! Missade det.

/Höghus
 
K kia2 skrev:
Detta är en vikbar elcykel som har en lite unik design, så det är nog därför du tycker att det ser lite märkligt ut.
Unik eller ej, styrlagret borde sitta med en mutter till. Väldigt nyfiken på hur det ser ut annars, har du en bild på hela skapelsen?
 
Ola C Ola C skrev:
Unik eller ej, styrlagret borde sitta med en mutter till. Väldigt nyfiken på hur det ser ut annars, har du en bild på hela skapelsen?
Den har en låsbricka och sedan en grej som man skruvar på ovanpå. Därefter skall styrstången, som är vikbar, in i hålet.

Hand håller en låsbricka ovanför ett vikbart cykelstyres hål med synliga gängor och smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en cykelstyrstångens övre del med låsbricka, redo för montering av vikbart styre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Här är länk till där jag köpte den. Det är en budgetcykel, så jag har fått byta ut en del delar - men jag är ändå nöjd med den.

https://www.banggood.com/EU-DIRECT-...ble-Max-Speed-Electric-Bicycle-p-1838718.html
 
K kia2 skrev:
Den har en låsbricka och sedan en grej som man skruvar på ovanpå. Därefter skall styrstången, som är vikbar, in i hålet.

[bild] [bild]

Edit: Här är länk till där jag köpte den. Det är en budgetcykel, så jag har fått byta ut en del delar - men jag är ändå nöjd med den.

[länk]
Aha, ja där va ju lite mer gaffelrör, den där prylen du håller i handen agerar ju övre mutter även om den inte ser ut som vanligt.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.