S
Jag har två hyfsat stora stubbar och rotsystem av fläder som jag vill få bort för att istället plantera något helt annat där.

Stubbfräsning är naturligt att göra. Tyvärr går det inte eftersom stubbarna är belägna i jorden ovanför en stödmur som är för hög för en stubbfräs maskin.

Har någon tips hur jag kan jobba bort stubbarna och underliggande rotsystem ?
 
http://elisretreat.blogspot.se/2014/10/bort-med-stubbarna.html
Borra hål i toppen av stubben med en en 25mm borr. Antalet hål som behövs beror på hur stor stubben är - starta med ett hål 7,5 från omkretsen på stubben och borra med 8-10cm mellanrum på hela ytan. Borra hålen så djupt det går - åtminstone 20 cm in i botten av stubben.

Häll ren Epsomsalt i hålen och tillsätt tillräckligt med vatten för att fukta saltet. Denna fukt kommer att transportera salterna till trädets cellerna och torka ut dem.
Använd sedan en hacka eller annat verktyg för att blotta så mycket av roten det går. Häll ett tjockt lager av Epsomsalt på alla exponerade rötter för att förhindra att rötterna transporterar fukt och näringsämnen till resten av trädet.
Större stubbar kan ta en månad eller två för att dö. Fyll på med Epsomsalt var tredje vecka till resultat uppnåtts. Epsomsalt dödar stubben och förbättrar samtidigt den omgivande jordens kvalitet genom att tillföra magnesium och svavel.
 
Korp, tigersåg, slägga och slutligen tålamod.

Så har jag fått bort ett par stubbar här, inkl rotsystem. Rötterna brukar inte vara så jäkligt, det räcker med de stora och sen försvinner ju de andra av sig själv efter ett tag.

Speciellt viktigt att tänka på?
Tålamodet.
Tips från coachen?
Delmål - Och en bra ljudbok.
 
thomas33 skrev:
[länk]
Borra hål i toppen av stubben med en en 25mm borr. Antalet hål som behövs beror på hur stor stubben är - starta med ett hål 7,5 från omkretsen på stubben och borra med 8-10cm mellanrum på hela ytan. Borra hålen så djupt det går - åtminstone 20 cm in i botten av stubben.

Häll ren Epsomsalt i hålen och tillsätt tillräckligt med vatten för att fukta saltet. Denna fukt kommer att transportera salterna till trädets cellerna och torka ut dem.
Använd sedan en hacka eller annat verktyg för att blotta så mycket av roten det går. Häll ett tjockt lager av Epsomsalt på alla exponerade rötter för att förhindra att rötterna transporterar fukt och näringsämnen till resten av trädet.
Större stubbar kan ta en månad eller två för att dö. Fyll på med Epsomsalt var tredje vecka till resultat uppnåtts. Epsomsalt dödar stubben och förbättrar samtidigt den omgivande jordens kvalitet genom att tillföra magnesium och svavel.
Jag önskar att jag hade vetat om epsomsalt innan sommaren :wow:
 
En kättingstump kopplad till traktorn är den metoden som gäller hos oss.
 
Om jag förstår saken rätt ligger stubben nära stödmuren, så lite beroende på stödmurens beskaffenhet, skulle jag vara försiktig med "våldsamma" metoder med traktor osv.

Det finns liknande fräsaggregat som används till stubbfräsning, som man kan sätta på armen på en grävmaskin. Med en sådan borde du kunna stå nedanför stödmuren och fräsa bort stubben uppepå. Googla drum cutter. Finns även varianter för mindre grävmaskiner, kruxet blir kanske att få tag på någon. Men ett tips är väl att kolla med hyrfirmorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.