Vi håller på att bygga hus och börjar nu fundera på belysning. Spotlights har ju nästan varit ett givet val när man bygger hus idag, men vi börjar fundera på om det finns några alternativ till spotlights då det hade varit kul att göra något annat än att följa strömmen.
 
Intressant att traditionell belysning numera anses vara ett "alternativ" till spottar :)

Jag tycker att du gör helt rätt i att själv fundera över vilket ljus ni vill ha. Utbudet är enormt. Alternativ finns, men vad vill ni ha?
 
ja, det har ju faktiskt blivit så att spottar verkar blivit svensk standard när man skall köpa belysning.

Du undrar vad jag vill ha, ja det är ju det jag undrar, alltså om det finns något kul och annorlunda belysning som man kan använda istället för spottar av klassisk snitt.
 
Jag skulle leta upp en välsorterad lampaffär, eller showrooms på nätet. Har dock inte själv letat - är nöjd med ett lysrör i taket ;)
 
lysrör är no-no....men smaken är ju olika.
 
Jag kan kanske bidra med ett tips som är frekvent förekommande hos oss: GloBall S1. Det finns ett antal liknande alternativ på marknaden, jag tycker dock om den här varianten. De drivs av en 150W halogen, så ljuset är starkt och färgen liknar spotlights, men det sprids via den opaliserade glassfären så det är inte obehagliga att titta på. De är även stilrena, så de passar i nya hus och går ihop med flera stilar.

Det är inte en speciellt billig lösning, men inte så dyr heller. Man kan spara någon tusenlapp på att köpa dem from England, och dimmer är att rekomendera.
 
Tack för tipset
 
Passa på och köp på dig massa 60w e27 glödlampor. De är billiga och ger både skönt ljus och värme. :)
 
raveper skrev:
Passa på och köp på dig massa 60w e27 glödlampor. De är billiga och ger både skönt ljus och värme. :)
Finns det kvar några fortfarande?

Var någonstans?
 
Det bästa ljus du kan få är dagsljus. Vi mår bra av dagsljus.

Hade jag byggt nytt idag så hade jag satsat på att få in så mycket dagsljus som möjligt. Stora fönster, takfönster och ljustunnlar (alternativ länk) beroende på hur huset är konstruerat. Jag hade även tittat på dagsljus via fiber för att avgöra om det är rimligt. Har ingen aning om vad det kostar.

I övrigt så tycker jag om att ha stora variationsmöjligheter på belysningen. Jag gillar att kunna gå från skum mysbelysning till stark städbelysning. Vi har 2.30 i takhöjd så vi använder mest plafonder och pendlar över bord, och de är ofta försedda med halogenglödlampor med hög effekt som vi för det mesta kör neddimmande. Dessa tänkte jag byta mot LED när det är ekonomiskt motiverat.

Jag själv är less på spotligts. Jag skulle skippa dem helt.
 
Instämmer till det mesta med Pelpet!

Men, fönstren får ju inte vara FÖR stora. De är ju energitjuvar också.
Och kan göra det olidligt varmt när solen ligger på om sommaren.
Lagom är bäst :)

Jag har själv bara tre spotlights i mitt hus byggt 2010:
Över handfatet i stora badrummet, för jag vill inte ha något skåp eller utstickande armatur där.
Så där sitter bara en spegel, och tre små spottar i taket.

Annars har vi en plafond i varje rum, utom över matplatsen där det sitter en "tiffanylamp"-kopia över matbordet.
Inte en spotlight i sikte! I fönstren enkla hänglampor eller "bordslampor" som visar om vi är hemma eller ej.

Jag har svårt att tänka mig något mer opersonligt och neutralt trist ljus än spotlights infällda i taket!

Heller några vackra lampor som bildar ljusöar här och där.
 
Brukar ha pallvis med 60w på Ica Maxi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.