De flesta hobbyelverktyg som kapsåg, sticksåg och skruvdragare kan man få till bra kvalitet för under 2000:-

Men när det gäller de gäller ett verktyg för att sätta upp de där golvlisterna eller foderlisterna så hamnar man på direkt på spikpistoler för 5000:- och uppåt (antingen batteri/gas eller tryckluft+kompressor).
För de flesta är det en orealistisk kostnad i förhållande till hur ofta man behöver sätta lister, samtidigt som det är i princip omöjligt att få det snyggt spikat med hammare och dorn.

Så finns det inget smartare sätt att fästa lister (utan att limma)?
T.ex. nåt form av spikhållare som gör att man kan använda hammare utan att få märken på listerna eller någon smart skruv med "osynligt huvud?
 
Skall du spika för hand är en spikdrivare ett bra hjälpmedel då blir det inga märken efter hammaren. Jag använder ofta vanlig dyckert till mina foder mycket lättare än de lackerade. Hammaren vill gärna "slinta" på färgen. Slår försiktigt till bara huvudet sticker upp och hamra det sista med drivaren. Då blir det inga märken o minimala hål som man spacklar efteråt och bättrar med lite färg.Det finns också speciella listskruvar som är färdigmålade, det krävs dock noggrannhet och en säker hand för att det skall bli snyggt vill inte rekommendera det till den som är ovan.
 
  • Gilla
henkegrinde
  • Laddar…
Nu senast körde jag med lackad listspik(dyckert) och innan jag fått in den helt så hade hammaren slitit bort färgen så man fick ändå bättra efteråt.
Såg att det finns smala 3mm listskruvar med vit huvud också, men det kanske är risk att bitsen sliter bort färgen eller att huvudet ändå blir fult.
Ska kolla upp vad en spikdrivare är.
 
Men en sån där spikdrivare är väl exakt samma sak som en dorn? Tycker att det slinter för lätt och då får man ett hål i listen iställer för att spiken åker in (fast ska jag vara ärlig så var det en extremt dålig gammal dorn jag använde då)
 
Nej, en spikdrivare har konkavt huvud
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Nej tycker inte lackad dyckert funkar så bra. Skruvar är något bättre men perfekt blir det inte. Man måste alltid bättra efteråt. Då kan man lika gärna köra omålat o spackla med lite akrylmassa i hålet efteråt.
 
Aha då kanske spikdrivare för susen.
Annars såg jag att man kan få en MEEC spikpistol + kompressor för runt 1200kr på Jula. De har fått höga betyg på deras egen sida, men det kanske är skräp (och framförallt tar en kompressor mycket plats)
 
e3henri skrev:
De flesta hobbyelverktyg som kapsåg, sticksåg och skruvdragare kan man få till bra kvalitet för under 2000:-

Men när det gäller de gäller ett verktyg för att sätta upp de där golvlisterna eller foderlisterna så hamnar man på direkt på spikpistoler för 5000:- och uppåt (antingen batteri/gas eller tryckluft+kompressor).
För de flesta är det en orealistisk kostnad i förhållande till hur ofta man behöver sätta lister, samtidigt som det är i princip omöjligt att få det snyggt spikat med hammare och dorn.

Så finns det inget smartare sätt att fästa lister (utan att limma)?
T.ex. nåt form av spikhållare som gör att man kan använda hammare utan att få märken på listerna eller någon smart skruv med "osynligt huvud?
5000 låter mycket för kompressor och dyckertpistol för att sätta upp golvlister och foder.

På Toolab får du en Senco dyckertpistol som tar 15-50 mm dyckert för knappt 1200 och på Harald Nyborg kan du idag köpa dig en Scheppach 8-liters kompressor för en krona mindre än 800 kr. Då landar du på 2000 kr och har skaffat dig en kompressor att använda till lite annat än att bara slå i spik utan också pumpa cyklar och bollar, blåsa rent osv.

Pistolen är säkert helt ok, kompressorn är garanterat inte världens bästa men duger nog för sporadiskt amatörbruk och utifrån din kalkyl har du tretusen över att göra annat för. Det var väl goda nyheter?!?

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
5000 låter mycket för kompressor och dyckertpistol för att sätta upp golvlister och foder.

På Toolab får du en Senco dyckertpistol som tar 15-50 mm dyckert för knappt 1200 och på Harald Nyborg kan du idag köpa dig en Scheppach 8-liters kompressor för en krona mindre än 800 kr. Då landar du på 2000 kr och har skaffat dig en kompressor att använda till lite annat än att bara slå i spik utan också pumpa cyklar och bollar, blåsa rent osv.

Pistolen är säkert helt ok, kompressorn är garanterat inte världens bästa men duger nog för sporadiskt amatörbruk och utifrån din kalkyl har du tretusen över att göra annat för. Det var väl goda nyheter?!?

//Ronnie
JO nice, men duger inte en 500kr pistol för att slå in 50mm dyckert? Då blir det ju ännu billigare :)
 
e3henri skrev:
JO nice, men duger inte en 500kr pistol för att slå in 50mm dyckert? Då blir det ju ännu billigare :)
Jodå, kan säkert gå. Men med sjunkande pris följer dessvärre blindskott, dubbelskott, svårighet att ställa slagdjup, islagsmärken osv allt som oftast. Även här får man vad man betalar för...

Men det är klart — i värsta fall duger väl pistolen t o m att använda som hammare och slå in 50 mm dyckert med.

//Ronnie
 
e3henri skrev:
JO nice, men duger inte en 500kr pistol för att slå in 50mm dyckert? Då blir det ju ännu billigare :)
Hammare och tippex blir ännu billigare.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Annars är ju lim ett funktionellt alternativ
 
En spikpistol funkar fint oavsett om dom är billiga eller dyra, Men det är lika lätt att fördärva en fin list med en spikpistol som med en hammare. Priset på luftverktyg säger mera om hur ofta du använder den, en billig slits fortare ut om du använder den varje dag än en lite dyrare. Kompressor och luftverktyg är inte svaret på en god finish.
"No more nails" är visst väldigt bra om man vill limma listen på väggen istället för att spika. Har själv aldrig testat men har hört från kollegor att det kan funka.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Fördelen med spikpistol är att man har en hand över att hålla det man vill spika fast, samt slipper ev. hammarmärken. ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om valet blir att gå på dyckertpicka så undvik en kombi för klammer/dyckert för dessa brukar ha ett bredare slagstift som åstadkommer fula märken när man kör med dyckert. Jag upplever arbetet med dyckertpicka som mycket enklare och snabbare än att "purra" för hand som jag använder när jag vill ha total kontroll över resultatet :)

En liten "nagellacksflaska" med bättringsfärg för fönster/dörr brukar jag använda att dutta i där det behövs.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.