Jag måste fixa ventilationen i huset i Uppsala men jag vet inte var jag ska börja. Någon som har någon idé? Det är en enplansvilla med källare, byggd 1963. Ventilationen är självdrag och en spisfläkt i köket. Från början värmdes huset med olja och en öppen spis, men nu är det fjärrvärme i huset och luftcirkulationen verkar minimal. Förbättra självdraget med fler ventiler? Installera mekanisk ventilation? Någon som har ett tips på en bra och prisvärd sådan ventilation? Vi behöver även få fart på luften i källaren, för vi ska inte bara ha förråd där.:confused:
 
Mekanisk ventilation är det enda rätta för er.
Sen är det svårt att veta vilken mekaniskventilation ni behöver.

Enklast & billigast i investerings kostand är ju frånluft. Kanske kan man nyttja skorstenen att sätta en toppfläkt där eller flera som konstant suger ut luften. Detta ger ju dock ganska höga energiförluster efter som ni suger ut varmluft.

Det andra alternativet man ska titta på är Frånluft värmepump. Lite dyrare men nyttjar värmen i frånluften. Fast det kanske inte fungerar så bra med Fjärrvärme.

tredje alternativet är FTX (Från & Till luft Värmeväxlare). Detta är det dyraste att installera. Dock så kramar det värmen ur frånluften och värmer upp till luften, så i det långa loppet är detta kanske det bästa ur en ekonomisk synvinkel. Ni spar kanske 4000:- /år med denna lösning.
FTX ger troligen den absolut bästa inomhusklimatet, med välbalanserad ventilation.
 
Vad innebär "det dyraste", mellan tummen och pekfingret? Det låter ju väldigt bra det där.
 
Själva aggregatet går på en 20000:- Rören - tja - 5000:- kanske. Sen ska det installeras också, det är omöjligt att bedöma, beror ju på hur det ser ut.
 
Satsa på frånluft i badrum, våtrum (källaren troligen) och kök (ej köksfläkt, det blir för mycket fett som sabbar FTX,en)
Tilluft i sovrummen.
Använd helst inte skorsstenen. Det brukar bli fuktproblem då med frostsprängningar som följd.
Då FTX fungerar kan du börja täta huset för övrigt.
 
Strålande! Jag har en gammal snickare till hjälp för installation. Bra ventilation för under 30 000 kr låter klart överkomligt. Tack för all hjälp och alla tips.
 
Hittade den här tråden och har en liknande fråga. Vi har ett 70 tals hus som tidigare värmts med olja/ved och endast haft självdrag. Nu har vi bergvärme och funderar på hur vi lämpligast förbättrar vent. Det finns ventilationskanaler som går från tvättstuga, toalett och badrum och upp ut på taket, ingen tilluft mer än det som drar in =) Men nu när vi även ska byta ett par fönster och dörrar så blir det ju så tätt på många ställen hjälper de då överhuvudtaget att sätta in en mekanisk frånluftsfläkt uppe på taket där ventilationsrören mynnar ut?? Borde vi även kompl. med ventiler i sovrum i vägg eller fönster? Eller borde vi helt enkelt satsa på något bättre??
Hoppas någon har några tips eller ideer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.