Gillar utseendet på Eljo Renova-seriens uttag och brytare.
Men dom är väldigt plastiga i konstruktionen, små plastflärpar och allmänt bökiga att jobba med. Frågan är hur plasten åldras? Dom är långt ifrån retro invändigt.
Har sett retro-alternativ som köptes ifrån Tyskland men har tappat länken.
Har någon bättre ordning i favoriterna och kan hjälpa mig?
 
manufactum.de säljer svarta och vita i plast samt porslinsvarianten. Betydligt billigare än i sverige men på senare tid tyvärr längre leveranstid. Är själv insnöad på vit duroplast...
 
Har dålig erfarenhet av Gysinges utanpåliggande vägguttag. Bakeliten är skör, tre av fem uttag har spruckit runt centrumskruven. Gysinge har dock gladeligen och utan trassel skickat nya.

Petsäkerheten består av en plast (bakelit?) -bricka som fästs i botten av uttaget, vilken gör att man måste sticka in kontakten och vrida ett halvt varv innan man kan få in kontakten. Omständligt.
 
Redigerat:
mandus skrev:
Har dålig erfarenhet av Gysinges utanpåliggande vägguttag. Bakeliten är skör, tre av fem uttag har spruckit runt centrumskruven. Gysinge har dock gladeligen och utan trassel skickat nya.
Samma problem finns med manufactums vita i duroplast. Köper man dom över disk varnar dom till och med på senare tid för just det problemet och rekommenderar att man är riktigt försiktig med just den skruven. Har likväl lyckats knäcka några på samma sätt. r

mandus skrev:
Petsäkerheten består av en plast (bakelit?) -bricka som fästs i botten av uttaget, vilken gör att man måste sticka in kontakten och vrida ett halvt varv innan man kan få in kontakten. Omständligt.
Exakt samma funktion som mina orginal från -59 :)

De inbyggda är något bättre med mer modern lösning på petskyddet men det hela ger en viss tröghet så när man drar ut en stickpropp märker man lätt om man har satt fast uttaget tillräckligt hårt i väggen.
 
Kan bekräfta din oro över kvalitén på Renova. Har bytt ut 70 och 80-tals brytare i vårat 50-talshus till Renova och är långt ifrån nöjd med kvalitén. På mindre än ett år har ett par av plastringarna runt brytarna pajat!

Utseendemässigt så är jag nöjd med brytarna och dimrarna till vårat hus, modernt men ändå med lite lagom retrokänsla, uttagen lämnar dock mycket att önska.
 
Men sedan för att lägga in min åsikt om dessa brytare. Köp moderna, välbeprövade strömställare och uttag som man vet är av bra kvalité och som är av bra plast osv osv.

Dessa byggnadsvårdsgrejer har ju inte direkt prislappen till sin fördel heller...

//Patrik
 
spinout skrev:
Berker har haft runda brytare i gammal stil långt innan Renova kom.

tex.
[länk]
Fast den kostar även 30 ggr så mycket, typ... :rolleyes::wow:

//Patrik
 
Tack för hjälpen!
Nu har jag lite att fudera över.. Det är nog den, som det verkar,omotiverat stora prisskillnaden som är problemet. Det blir nog att köpa några renovabrytare i reserv istället. Jag har köpt mina på www.uttaget.se som är det stället jag hittat där dom är som billigast.
 
Synd att det inte har Plåtkulo.
 
Vi har en sån där tång för att bocka gammal plåt kulo på firman! Vore roligt att prova göra en gammeldags installation ;)
 
Hur ser en sådan tång ut?
 
Rrrrr skrev:
Vi har en sån där tång för att bocka gammal plåt kulo på firman! Vore roligt att prova göra en gammeldags installation ;)
Mmm, såg sådana på en firma jag var anställd på förut, vilket bök att hålla på med :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.