Jag har tänkt bygga ett 6,6 x 5,4 meter stort garage. Jag bävar inför att spika råspont på hela taket, och undrar därför om ni har några tips på alternativ till detta. OSB, andra skivor, papp eller plast? Taket ska sedan beläggas med betong- eller lertakpannor.
 
Råspontluckor går ju lite fortare än traditionell råspont?
 
Oljehärdad masonite och 2 tum 3 regler

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
hakaninorr skrev:
Jag har tänkt bygga ett 6,6 x 5,4 meter stort garage. Jag bävar inför att spika råspont på hela taket, och undrar därför om ni har några tips på alternativ till detta.
Det behöver du inte bäva inför, det går snabbt. Det handlar väl om en halv dag.
 
Jag kör ju plåttak men det vart plast plus 45X70 sist.
Enkelt och praktiskt så det blir samma i framtiden
 
Jag är typisk hobbysnickare och jobbar i ett rätt lugnt tempo om det inte är något kritiskt moment.

Råspontluckor spikade jag lika tätt som lös råspont, men det är mycket smidigare och sedan är det bara att hyra en spikpistol. Jag gjorde halva mitt tak själv första dagen utan pistol, det tog hela dagen och blev en rätt lång dag innan pappen var klar som jag även den spikade för hand.
Andra dagen hade jag pistol till råspontluckorna och det tog halva dagen i lugnt tempo. Garaget är 11,8x7,2m. Och jag skulle självklart hyrt pistol till pappen med, men snålheten bedrar visheten ibland...

Med luckor och pistoler bör det gå på en dag själv om det inte är någon annan förutsättning som ställer till det.
 
Tja, vad du har för råspont eller skiva gör egentligen detsamma, det som avgör är ifall det kommer vara tort eller inte.

Se USA, där använder dom OSB skivor på tak och väggar...om man nu vill göra det.

Luftningen är viktig för att hålla trät torrt.

Betänk att om du använder en tegelpanna, så är pappen under viktigare än ifall du lägger betongpannor, detta för att betongpannor idag är tätare än tegelpannor som får en fuktgenomträngning och därmed belastar det underliggande tätskiktet.

Lycka till!

//