Jag har tänkt bygga ett 6,6 x 5,4 meter stort garage. Jag bävar inför att spika råspont på hela taket, och undrar därför om ni har några tips på alternativ till detta. OSB, andra skivor, papp eller plast? Taket ska sedan beläggas med betong- eller lertakpannor.
 
Råspontluckor går ju lite fortare än traditionell råspont?
 
Oljehärdad masonite och 2 tum 3 regler

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
hakaninorr skrev:
Jag har tänkt bygga ett 6,6 x 5,4 meter stort garage. Jag bävar inför att spika råspont på hela taket, och undrar därför om ni har några tips på alternativ till detta.
Det behöver du inte bäva inför, det går snabbt. Det handlar väl om en halv dag.
 
Jag kör ju plåttak men det vart plast plus 45X70 sist.
Enkelt och praktiskt så det blir samma i framtiden
 
Jag är typisk hobbysnickare och jobbar i ett rätt lugnt tempo om det inte är något kritiskt moment.

Råspontluckor spikade jag lika tätt som lös råspont, men det är mycket smidigare och sedan är det bara att hyra en spikpistol. Jag gjorde halva mitt tak själv första dagen utan pistol, det tog hela dagen och blev en rätt lång dag innan pappen var klar som jag även den spikade för hand.
Andra dagen hade jag pistol till råspontluckorna och det tog halva dagen i lugnt tempo. Garaget är 11,8x7,2m. Och jag skulle självklart hyrt pistol till pappen med, men snålheten bedrar visheten ibland...

Med luckor och pistoler bör det gå på en dag själv om det inte är någon annan förutsättning som ställer till det.
 
Tja, vad du har för råspont eller skiva gör egentligen detsamma, det som avgör är ifall det kommer vara tort eller inte.

Se USA, där använder dom OSB skivor på tak och väggar...om man nu vill göra det.

Luftningen är viktig för att hålla trät torrt.

Betänk att om du använder en tegelpanna, så är pappen under viktigare än ifall du lägger betongpannor, detta för att betongpannor idag är tätare än tegelpannor som får en fuktgenomträngning och därmed belastar det underliggande tätskiktet.

Lycka till!

//
 
Använd aldrig OSB,plyfa,spånskivor mm som inte är impregnerade för utomhusbruk på utsidan av ett hus.
Dom kommer att svälla,ta åt sig fukten från luften.
 
Om OSB osv sväller så borde väl råspont oxå svälla eller? Det ser ju så sjukt smidigt ut när jänkarna lägger ut sina skivor...
 
Jag har ingen egen erfarenhet av att lägga OSB m.m under takpannor/plåttak,men hört andra som gjort det. Dom ångrar sig ordentligt.Det sväller och blir förstört
Under ett plåttak tex bildas alltid kondens som droppar ned på underlagstaket,vid snösmältning och snöstorm hamnar alltid snö under plåt/pannor,på vår/höst är luftfuktigheten hög.Så även om du lägger asfaltspapp uppepå suger skivorna åt sig av den fuktiga luften.

Trä eller impregnerat material håller längre,dumt och tjangsa eller !

Man ska tom. undvika att sätta OSB bakom träfasaden sägs det.

Finns plyfa som är oljebehandlad däremot men råspontluckor är troligtvis billigare.
 
Redigerat:
I mitt garage tog jag plast direkt på takstolarna sen 45x70 reglar på det med cc enligt plannjas lista för takplåten.
Plast och reglar tog ca en halv dag och kändes mycket smidigt men jag vet inte hur det funkar för att lägga pannor på, kanske blir smidigare med råspont då.

Med spikpistol gör du det på nolltid och det är rätt skoj med :)
 
Precis, spikpistol är hemligheten för att få det snabbt gjort!
 
S
fattar inte varför oviljan för ströläkt. okej plasten hänger ner lite mellan takstolarna. och vatten rinner bort där.
men på råspont eller liknande kommer vatten ligga kvar på reglarna.

okej det finns en plåtregel med hål som man använder som bärläkt
 
captainsmirk skrev:
Om OSB osv sväller så borde väl råspont oxå svälla eller? Det ser ju så sjukt smidigt ut när jänkarna lägger ut sina skivor...
Kanske e bla därför som deras hus blåser sönder vid minsta vindpust
 
Spikade mitt tak 27 grader 100 m2 lös råspont med lös spik tog inte ens halva dan. Jag han pappa taket samma dag. Men då använde jag pickadoll. Spara lite hela tiden. Samma resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.