Hej,

Är det någon som har tips på rör som inte är av PVC för avlopp?
Annan fråga:
Är tex PEX som används för vatten idag av pvc eller är det andra plasttyper?
 
Krilleman
Släta orange markavlopp finns även i PP, gråa rör tex Wafix PP

Tex LK:s universalsystem hittar du info om här.

Men uppriktigt sagt finner jag inget svar på vad din fråga ska tjäna till? Är du för lat för att läsa innantill på olika tillverkares hemsidor? :x
 
Tack för tipsen.

krilleman_215 skrev:
Men uppriktigt sagt finner jag inget svar på vad din fråga ska tjäna till? Är du för lat för att läsa innantill på olika tillverkares hemsidor? :x
Det kanske jag är, men faktum är att jag vet inte ens vilka tillverkare det finns. Visserligen vet jag att GOOGLE VET ALLT men forum är till för att hjälpas åt och dela med sig av information och min tanke var då att detta kanske var ett typiskt tillfälle då folk kunde få komma med förslag.

Förövrigt så beror min fråga på att jag vill undvika införandet av onödiga miljögifter i huset som fortfarande är lagliga endast pga en stark lobbyorganisation.
 
Redigerat:
Krilleman
Självklart är forum till för att hjälpa varandra med tankesättet ingen fråga är för dum. Det var därför jag listade några tillverkare.

Men det kändes allt som en stolpe in i ditt frågeställande och kommer du inte med ett mer konkret svar att du försökt hitta svaret själv får du allt bjuda på en gliring! ;)
 
Finns väl även i rostfritt och gjutjärn.
 
Krilleman
Självklart finns det i rostfritt och gjutjärn, även flera varianter.

Men jag misstänker att ämnet är plast?!
 
Pex som nämndes i första inlägget är tvärbunden polyeten. Men så vitt jag vet används det inte till avloppsrör. Annars är väl polyeten det miljövänligaste plastmaterialet.
 
Alla material är av intresse men rostfritt är nog för svårt och dyrt och gjutjärn har ju inte det bästa ryktet ur hållbarhets perspektiv, jag vet inte om dagen PVC rör verkligen är bättre än gjutjärn men kanske... (jag jämför med pvc för att det är vanligast)
 
Krilleman
Dagens gjutjärnsrör har epoxi-behandlad insida & utsida och kan vid extrema behov bestrykas vid kapsnittet med epoxi färg.

Mer läsning här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.