Det finns ju en hel del kunniga på hemautomation här så jag försöker mig på en fråga... Jag har massor av gamla filmer och TV-serier som jag "rippat" från DVD'n och samlat på mig under åren och fortsätter fylla på med nytt bra när jag hittar något.

Jag har använt Plex under många år på en laptop som står i en garderob tillsammans med en liten NAS men senaste halvåret har det börjat bråka mer och mer och Plex verkar bli kinkigare och kinkigare med att plocka upp grejer... Jag har haft ett par frågor på Plex forum och Reddit och "proffsen" säger att jag döper grejer fel eller placerar dem fel men samma sak har fungerat många år redan och det är inte enda problemet med Plex sista tiden...

Så, alternativ?

Idealt vill jag kunna köra det som jag gör med Plex, via AppleTV hemma men även kunna streama via dator eller App när jag är på resa samt kunna dela med mig så döttrarna kan se via sina mobiler.
Blandning av Apple och Android.

Jag testade att köra min NAS (Synology) som media server men då kräver AppleTV att det är i vissa format så det mesta fungerar inte (blandning av gamla .avi (DivX/Xvid) och allt nyare som .mkv).

Inte främmande för en ny "media enhet" heller men den bör ju då erbjuda funktionerna som Plex hade...
 
Kör själv plex på synology till nvidia shield.
Har gjort det sen första shielden kom.

Sväljer alla möjliga filformat som jag har utan transkodning.

Köpte en gång en apple tv. Ville knappt spela upp något. Blev en retur samma dag.
 
Jellyfin är en open source "utmanare" till Plex.
Jag använder den själv och har inte märkt av några problem med filformat eller filnamn, men jag kanske följer en bra standard.

Oavsett så borde det vara väldigt enkelt för dig att testa att installera det på din befintliga mediadator.

Klienter finns på de flesta plattformar, web, android, ios etc.

https://jellyfin.org/
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.