Jag skall dra vattenledning genom ett ingjutet 50 mm flexrör i betongplattan som tyvärr kröker sig 90 grader på ganska kort avstånd. Är alltså rädd att det blir svårt att föra igenom en PEM-slang i ytterdimension 28 mm. Finns det något bra alternativ där slangen är mjukare än en traditionell PEM-slang eller kan mam bearbeta slangen med varmluftspistolen innan den skall tryckas igenom?

Hade egentligen också velat få igenom en elkabel i samma flexrör bredvid vattenslangen :thinking:

Btw, när jag googlar dimensioner för PEM-slang hittar jag inte 28 i yttermått, bara 25 eller 32, men den slang jag skall skarva på ifrån är 28 mm enligt mitt skjutmått. Lite skumt eller?
 
28mm låter som en PEX-slang. De ligger ofta på samma diametrar som kopparrör. PEM är vanligen 20, 25 eller 32mm. Spelar ingen roll i och för sig. Det är lätt att skarva PEM och PEX.

Prova att få igenom en tunnare PEM-slang eller annat halvmjukt rör först. Kan du få igenom en dragfjäder för elkabel så kan du nog dra i en 16mm PEM med den. En 16mm PEM-slang passar precis i en 20mm PEM-slang. Stick in den en bit och lås ihop dom med ett par små, försänkta skruvar. Använd 16mm slangen för att dra och styra 20mm slangen. Gör sedan på samma vis med en 25mm slang som passar precis på 20mm slangen som nu är i röret. Fasa ändan på den grövre slangen noga så den inte fastnar.

Köp bra slang och se till att den legat varmt innan montering. Vissa märken på PEM är väldigt hård. Andra är mer följsamma. Alla blir markant styvare när de är kalla. Kan funka att fylla slangen med ljummet vatten också för att mjuka upp den. Varmluftspistol funkar, men jag skulle inte gå på med så mycket värme på något som ska monteras permanent.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
28mm låter som en PEX-slang. De ligger ofta på samma diametrar som kopparrör. PEM är vanligen 20, 25 eller 32mm. Spelar ingen roll i och för sig. Det är lätt att skarva PEM och PEX.

Prova att få igenom en tunnare PEM-slang eller annat halvmjukt rör först. Kan du få igenom en dragfjäder för elkabel så kan du nog dra i en 16mm PEM med den. En 16mm PEM-slang passar precis i en 20mm PEM-slang. Stick in den en bit och lås ihop dom med ett par små, försänkta skruvar. Använd 16mm slangen för att dra och styra 20mm slangen. Gör sedan på samma vis med en 25mm slang som passar precis på 20mm slangen som nu är i röret. Fasa ändan på den grövre slangen noga så den inte fastnar.

Köp bra slang och se till att den legat varmt innan montering. Vissa märken på PEM är väldigt hård. Andra är mer följsamma. Alla blir markant styvare när de är kalla. Kan funka att fylla slangen med ljummet vatten också för att mjuka upp den. Varmluftspistol funkar, men jag skulle inte gå på med så mycket värme på något som ska monteras permanent.
Nä, PEX är det inte (om jag bildgooglat rätt). Det är en svart slang med blå rand så jag tycker det ser ut som vanlig PEM-slang men skjutmåttet säger som sagt 28 mm i yttermått. Oh well... det var en sidofråga.

Att gradvis öka dimensionen låter smart. Behöver bara få tag i små stumpar av olika dimensioner då. För det känns onödigt att köpa på sig en massa slang i dimensioner som man ändå inte skall använda.

Min ursprungsfråga om det finns annan typ av slang kvarstår så länge så om nån känner till en sådan kan ni hojta till! Tack på förhand!
 
Höll på nyligen med en 40mm PEM till en dräneringspump. Köptes på snäv rulle. Med värmepistol och kvastskaft som bockverktyg i den gick det hyfsat enkelt att räta ut den hjälpligt. Var bara lite försiktig med värmepistolen, det blir snabbt varmare än man tror.
 
50mm elrör är 41mm invändigt. Vad är det för elkabel du har tänkt dra i? Ska du dra i något mer än en vattenslang hade jag gått ner till 20mm vattenslang. Kan du nöja dig med vattenslangen i röret fungerar det med 32mm. Skicka in en rörål eller dra igenom en dragtråd först. Be sedan om hjälp att dra in slangen, en som skjuter på och en som drar i rörålen. Det bästa är om slangen blir lite varm och go, ett par timmar i solen gör nog nytta, annars hade jag fyllt den med varmvatten. Varmluftspistolen hade jag sparat till ett annat jobb.

28mm PEM kan mycket väl vara en gammal standard. Bör gå att koppla ihop med vatette plast som har kopplingar godkända för 28mm PEM.
 
Mjuk pvc-slang är just det , lite mjukare än pem. Oklart för mig om den är lämplig för dricksvatten. Jag skulle använda pem.
 
Hur tjockt är godset på slangen, är kanske så att det är en gammal PEL slang, vad jag kan se så har det funnits PEL 28x3mm. Dock var den endast PN6 och borde därför inte ha blå rand...
 
J JSten skrev:
Hur tjockt är godset på slangen, är kanske så att det är en gammal PEL slang, vad jag kan se så har det funnits PEL 28x3mm. Dock var den endast PN6 och borde därför inte ha blå rand...
Jag hade fel! Det var inte blå rand på denna, däremot på en annan som jag förväxlade den med. Så det kanske är en PEL 28 som du säger. Tjockleken stämmer också isf för den är 3mm.
 
Krilleman
Lösningen på 28 mm övergången blev efter konsultation med fackmän att använda 28 mm t-koppling för kopparrör med en bit 22 mm kopparrör som stödhylsa inne i PEL-slangen. Sen en stump 28 mm kopparör och klämringskoppling och övergång till dimension som passar 25 mm PEM. Mycket rör blev det :crysmile:

Själva PEM-slangen gick jag ner i flexröret med nöd och näppe. Filade lite för att fasa av kanten och smorde toppen med matolja och sen kunde den tryckas igenom. Elen fick däremot dras på annat ställe men det är visst inte OK att dra både el och vatten i samma flexrör så det kanske var lika bra.

Kopplade kopparrör och PEL-slang med t-koppling och klämringskoppling i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PEM-slang som smorts med matolja och tryckts igenom en genomföring i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom A
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.