Hej.

Håller på att bygga en ny veranda till huset. I samband med detta har (bl.a.) ett problem dykt upp angående överljus ovanför ytterdörren. Tanken från början var att använda överljus för att få överkanten på fönstren att linjera med överkanten på dörr/överljus.

Nu när fönstren är på plats visar det sig att det överljus vi tänkt ha skulle bli högst 6-8 cm högt, vilket känns för lågt. Att göra om och göra rätt med större fönster eller högre placerade fönster är inte ett alternativ.

Min tanke var då att man kanske kunde ersätta överljuset med något annat. Nåt "konstverk" eller liknande. Har googlat mig fördärvad efter inspiration men kan inte riktigt hitta det jag söker. Till saken hör också att vi tänker återanvända vår nuvarande ytterdörr som har ett halvmånefönster. Det bör alltså vara nåt som fungerar tillsammans med dörren också.

Vidare kommer vi också att ha ett "smidigt" entretak över dörren så småningom.

Även om storleken på utbyggnaden till viss del fördärvar det byggnadsvårdande på vårt hus från -26 så vill jag ändå undvika neonljus över dörren...

Tacksam för alla kommentarer och inspiration som jag kan få!

/Henrik
 
  • DSC00427_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00429_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00428_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00431_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt överljuset vara som det är och försök att linjera taket över dörren med överkant på fönsterfoder. istället.
 
Skulle kunna vara ett alternativ. Tackar. Kommer då att behöva omvärdera utseendet av taket som jag har en bild av i huvudet(!), men det skulle kanske kunna funka.

Fler idéer?
 
Kill your darlings. Det blir många såna när man byggnadsvårdar/renoverar.
 
Jodå. Har blivit en hel del idédräpande. Vill dock inte överge mina idéer om fungerande alternativ ändå skulle dyka upp. :)
 
Gör ett krön ovanför dörren, lite lister och vita ytor, brukar funka bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.