Kommer byta en vattenburen elpanna i snar framtid, på vinden har vi dessutom ett Rexovent FTX, allt från 1980.

Tanken är att ersätta med en enhet 60x60 cm, samma som elpannan.
Kan en Nibe 410p funka? Samtidigt frigörs ytan på vinden, och bullret från ventilationen försvinner (?).
Jag har vana från renovering och nybygge, så den biten är inga problem.
Erfarenheter, tips?
Vänligen, Peter
 
Nibe 410P ger max 2 kW utan elpatron, och det tycker jag är för lite för de flesta hus. Var i Sverige bor du? Är huset välisolerat?
Titta på någon av Comfortzones modeller, eller Nibe F750.

/Hasse
 
Redigerat:
Bor i ett köldhål utanför Göteborg, Bollebygd, zon5 enligt plantskolorna.
Huset är relativt välisolerat, 120+45mm, 3-glas, inte överdriven glasarea, snarare på gränsen till lite glasyta.
Nästan kvadratisk bottenyta, ca 75kvadrat, 1,5 plan, vinden tilläggsisolerad, ca 40-45 cm ull nu.
Vilken CZ modell ersätter 410P?. Huset saknar 50 cm åt alla håll i alla rum, så det vore bra om det blir en (1) enhet på 60x60 cm, för vi behöver ytan på vinden som frigörs när FTX försvinner. Vi klarar nog huset fint på 2kW, totala årsförbrukningen ligger på 14-15000 kWh, 2 barn, sammanlagt 2 kvinnliga invånare.
/Peter
 
Ert hus är i minsta laget för någon av de jag nämnde. CE50 är den som ligger närmast ert behov, men boytan är inte tillräckligt stor för att den ska ge full effekt (5 kW) med ventilation enligt norm. Den ger mer än 410P och därmed större besparing, men hur lång återbetalningstid det blir på merkostnaden vågar jag inte säga.

/Hasse
 
Har IVT något alternativ?
Hittar inget på deras hemsida, den är inte gjord för att leta info...
/Peter
 
IVT490 motsvarar ungefär Nibe 410P. Ska man ha något bättre från IVT så säljer de en som heter Comfortzone....

Det enda alternativ jag känner till som ligger mellan 410P och CE50 är Nibe 640P.
Den ger max ca 3 kW, men är dyrare att installera eftersom den kräver en ny uteventil med tillhörande ventilationsrör.

Gissningsvis sparar ni några tusenlappar extra per år på CE50 jämfört med 410P, men enligt prisjakt kostar den ca 30 000:- mer i inköp.

/Hasse
 
Fast ingen av IVT490 eller CZ har förvärmd tilluft?Lutar åt en 410p alltså./Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.