Hej
Min elektriker skulle egentligen beställt och satt in ett infällt mediaskåp i samband med att han satte upp elcentralen, men han missade det och det verkar dra ut på tiden så jag funderar på att fixa det själv. Vi har ett rör längst ner i väggen där dom snart kommer blåsa in fiber och sen ska jag väl ha plats för en wifi-router t.ex. Inget avancerat. Jag vill alltså ha ett infällt skåp, men kollar jag på nätet efter just mediaskåp/bredbandsskåp verkar utbudet vara löjligt dåligt och jag tycker priserna på 3000 och uppåt är överdrivet för ett plåtskåp, dessutom hade det väl egentligen varit bättre om det inte var i plåt med tanke på stt jag gärna sätter en wifi router där. Nån som har nåt tips på nåt alternativ? Behöver väl bara var ett inte-så-djupt skåp som man sätter in ett uttag i? Finns det några krav som man måste uppfylla? Annat att tänka på?
Jag kommer behöva fällla in några led-trafos i väggen bredvid så lösningen borde gå att använda även där tycker jag.
 
Jag tänker mig en vanlig inspektionslucka i väggen? Innanför luckan kan du ju dra fram uttag för strömtillförsel, bygga fack/hyllor för routern etc.

Jag vet inte om det finns några särskilda krav, men för elektronikens skull kanske det är bra om du har någon form av ventilation för att få bort eventuell överskottsvärme?
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Ja det var ju faktiskt väldigt smart med en vanligt inspektionslucka, varför har jag inte tänkt på det förut... Det finns väl inte någon direkt ventilation i ett vanligt skåp, så tycker det borde funka
 
Hur djup är väggen?
 
desdecado skrev:
Hur djup är väggen?
70+osb+gips, men bakom väggen är ett förråd så skulle i nödfall kunna kunna bygga vidare in i förrådet
 
Bygger du nytt så skulle jag starkt rekommendera att sätta en router/switch i skåpet och dra fram kabel för en accesspunkt du sätter mitt i huset. Jag själv monterade en Ubiquiti Unifi Pro i taket när vi byggde ut huset, ser kanonbra ut och jag har full wififart i hela huset! Just promodellen är lite dyrare, du får en "standard" för tusenlappen. Kan vara en bra investering om wifi känns viktigt..
 
Om du vill ha rackmonterat så finns det lösa profiler att köpa, dvs enbart de du monterar 19" enheter i
 
Om du vill ha rackmonterat så finns det lösa profiler att köpa, dvs enbart de du monterar 19" enheter i
 
Jag har byggt ett mediaskåp med en inspektionslucka till övervåningen när vi byggde den, kan lägga upp en bild ikväll om jag kommer ihåg!
 
Så här ser det ut hos mig innanför inspektionsluckan dit övervåningens alla uttag är kopplade. Den lilla hyllan där switchen ligger är plockad från det riktiga mediaskåpet på nedervåningen. 4ege7aru.jpg
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.