Jag har funderat på om man skulle kunna använda mjölkpapp för att skapa luftspalten mellan råsponten och isoleringen. Jag har förstått det som att det finns två vanliga material - masonite och plastbehandlad wellpapp. Finns visst någon form av textil också. Mjölkpappen borde ju klara eventuell kondensfukt väl så bra som wellpappen, den är styv så med en läkt mitt mellan takstolarna borde den inte vara ändra form mer än masonite...och den är ju billig.

Nån som tänkt lika och provat?
 
Sålänge som den inte fuktspärrar (eftersom kondens kan falla ut på sidan mot isoleringen då) och är styv nog så borde det funka

/K
 
Hej,

Jag går själv i liknande funderingar. Jag har en hel del överblivet vindskydd (RAW), om man sätter detta på rätt håll så borde fukten kunna vandra innifrån och ut, medans den hindrar eventuellt kondensvatten att komma utifrån och in till isoleringen.
 
Det enda en skiva där ska göra är väl att säkra så att det finns en luftspalt. Dvs fysiskt hindra isoleringen från att sluta tätt mot sponten. Så det måste vara något som är tillräckligt styvt, framförallt när isoleringen läggs, men det är nog lämpligt om det också är styvt vid hög luftfuktighet, och att det är tillräckligt styvt för att hålla sig på plats/form vid kraftig blåst. Samt att det över tid inte går sönder vid infästningspunkterna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej
Tänker jag fel men är inte mjölkpapp väldigt tät om man kan göra mjölkkartonger av den?
 
Finns luftspaltskiva i cellplast också, fast jag läste några tester där det framgår att man inte bör ha ventilation i takfoten. Det blev torrare med takduk och oventilerat.
 
Hej! Mjölkkartonger består av papp som kokts i lut och belagts med en tunn plastfilm. Wellpapp görs på liknande sätt. Men kan ha returpapper i mellanskiktet. Medans masonit består av olutade träfiber. Bägge uppfinnarna blev stormrika på sin tid. Med den viktiga skillnaden att papp är avsett som ett förbrukningsmaterial, medans masonite är avsett som ett varaktigt byggmaterial. Alla slutsatser kan var och en dra därefter. MVH, PerOF
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar färdiga luftspaltskivor av cellplast. Fruktansvärt smidigt, rätt mått, bara att spika upp med pappspik eller liknande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.