Jag skulle behöva lite loctite gänglås 243. Tyvärr är den väldigt dyr, finns det några vettiga alternativ till loctite?
 
85 spänn för 5 ml på Mekonomen. Behöver du massor eller har du bara hittat priser på större förpackningar?
 
joflopp skrev:
85 spänn för 5 ml på Mekonomen. Behöver du massor eller har du bara hittat priser på större förpackningar?
Err...jag har nog tittat på fel förpackningsstorlekar, 492+moms fick jag för den minste förpackningen som fanns, utan att nämna storlek på denna..50 ml ser jag nu att det var. Tack:)
 
Daniel

Om Du vill täta rörgängor kan Du använda schellack och blånor. Ger absolut täta förband.

per
 
pernitta skrev:
Daniel

Om Du vill täta rörgängor kan Du använda schellack och blånor. Ger absolut täta förband.

per
Egentligen så vill jag mest förhindra att muttrarna vibrerar loss. Men eftersom jag är nyfiken - vad är blånor?
 
Immobil skrev:
:cool: Biltema har skruvlåsning, 29,90 för 3 ml.
Den har funkat kanon när jag har använt den: [länk]
Det var ju ännu billigare, då börjar jag med att testa den. Tack för tipset!
 
Daniel_N skrev:
Egentligen så vill jag mest förhindra att muttrarna vibrerar loss. Men eftersom jag är nyfiken - vad är blånor?
Jag vart nyfiken jag också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blånor
 
Blånor el. blår (plur.) korta el. grova fibrer av lin eller hampa. Rörmockare kallar det för just blånor. Kan användas ihop med pasta eller ännu bättre med schellack. Bör ersätta tejp då man vill kunna efterjustera två gängor i förhållande till varandra.

Ett snabbare alternativ, jämfört med tejp, är Locktite om den används på rena gängor. Men ihopdragen gänga kan inte justeras! Möjligen inom några sekunder).

per
 
H
Shellack är väl oerhört dyrt. Görs ju utav sekret från insidan av skalet på vissa kinesiska skalbaggar (därav namnet).
Till rörgängor går det väl bra att använda kokt linolja och blånor av lin.
För att hindra muttrar från att vibrera loss är anaeroblim av typ Locotite rätt material. De billiga nonameprodukterna fungerar lika bra som originalet men kostar nästan ingenting numera. Bara att passa på så man inte råkar limma ihop fingrarna.
 
holmertz skrev:
... De billiga nonameprodukterna fungerar lika bra som originalet men kostar nästan ingenting numera. Bara att passa på så man inte råkar limma ihop fingrarna.
Jag har inte heller märkt att noname-skruvlåsning av olika slag skulle vara sämre än loctite, däremot inbillar jag mig att det kan det skilja på förpackningar, jag har loctiteflaskor som passerat 15 år som fortfarande håller och funkar, kan inte svära på att nonamegrejerna håller lika bra, men då har ju det det goda med sig att man får färska grejer automatiskt :)
 
Dessa typer av produkter (Loctite skruvlåsning m.m.) ska förvaras i kylskåp...
 
pernitta skrev:
Men skall inte användas vid temperaturer under 10 grader.

per
Under -10 då alltså, så vanligt kylskåp funkar ju fint.
 
Rätt Daniel, under - 10 grader skall det vara. Läste fel på min gamla tub.

per
 
...en sak till, Loctite 243 finns även i 3ml förpacning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.