hej!
ska kakla ett golv på en altan och funderade på det här med kakelkryss...
..hur gör ni proffs??? använder ni dessa oxå eller hur får ni "rätt" avstånd? känns som ett hjälpmedel för oss som är amatörer :cool::surprised:!!??
finns det andra smidiga hjälpmedel för detta? spik?

mvh AL
 
Snöre funkar bra :)
 
Kakelsnöre finns att köpa där man köper kakelkryss. Finns i olika tjocklekar och fungerar enligt mig mycket bättre än kryss.

36-8404_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritar alltid stödlinjer, kryss är bara pilligt att hålla på med.
 
Jag har tidigare använt kryss men använde senast snöre vilket funkade klockrent. Dessutom lite mer förlåtande om det inte är spikraka rader.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Ritar alltid stödlinjer, kryss är bara pilligt att hålla på med.
Jag ritade stödlinjer när jag skulle göra golvet i badrummet.
Jag hittade inte en enda linje när jag väl dragit ut fästmassan ... :|
 
Men du kan ju inte dra över dom, man rutar upp golvet och kör en ruta i taget.
 
Tackar för svaren!! - trogna hemmafixare som är snabba med svar!!! GILLAR!!!!
Blir att köpa snöre i morgon då!
såg en som hade använt tändstickor som mellanrum... alla sätt är bra utom...... :)
 
Ska du lägga ett snyggt golv lär du behöva stödlinjer i vilket fall. Börja aldrig sätta från en vägg, det är bara att be om problem med en ful smal rad mot någon annan vägg, eller i värsta fall en smal och dessutom kilformad rad. Alla run är inte så vinkelräta som man skulle önska...
Betänk även att många typer av klinker är ganska ojämna i formatet. Så kolla alltid hur mycket plattorna skiljer i mått inbördes, ta till fogbredd så du klarar även två relativt stora plattor intill varandera. Börja med att lägg ut plattor i det mönster du önskar och räkna ut hur du ska skära mot väggarna. Aldrig mindre än en halv platta någonstanns är en bra utgångspunkt som dock är svår att följa i rum med mer än fyra hörn. Slå sedan upp en linje med snörslå tvärs över rummet någonstanns där en plattskarv ska ligga och slå sedan uppen linje vinkelrät mot denna vid en plattskarv på andra hållet. Är det ett stort rum slår du upp flera linjer. Dra ut fix i en ruta i taget och var noga med att inte täcka linjerna. Sätt plattor från linjen in mot väggen och skär sista plattan mot väggen. På detta vis slipper du både snören, kryss och annat. Ett gott ögonmått är dock bra att ha. Är plattorna ojämna i formatet är det för övrigt det enda som funkar.

Vägg görs på samma vis. Särskillt i rum med fall är det viktigt att inte sätta från golvet utan från en horisontell linje och skära mot golvet. Den gång man kan behöva sätta något mellan plattor på vägg är om man misslyckats med konsistensen på fixet så att plattorna glider. Små bitar av kartong från kakelpaket vikta två eller tre gånger instoppade mellan plattorna löser det problemet och finns alltid till hands.
 
  • Gilla
StigPeter och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Otroligt trevligt att få så mycket tips och råd i ett inlägg. (y)
 
Golv lägger jag alltid med ögonmått...
Snöre på väggar vid behov...
Aldrig kryss eftersom plattor sällan är exakta i storlek och då kan man ju inte justera något...
 
T
Mikael_L skrev:
Jag ritade stödlinjer när jag skulle göra golvet i badrummet.
Jag hittade inte en enda linje när jag väl dragit ut fästmassan ... :|
Haha....länge sedan jag har skrattat så mycket:D

Hur fan tänkte du egentligen:wow::x
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Golv lägger jag alltid med ögonmått...
Snöre på väggar vid behov...
Aldrig kryss eftersom plattor sällan är exakta i storlek och då kan man ju inte justera något...
Ja, på frihand med stödlinjer är lättast. Kryss kan funka om plattorna har bra kvalitet och är rektifierade!
 
tank77 skrev:
Haha....länge sedan jag har skrattat så mycket:D

Hur fan tänkte du egentligen:wow::x
Fast det där är väl inte något konstigt? Jag drar också stödlinjer i golvet, nu senast i tvättstugan. Ser man till att dra kammen tvärs linjerna är det ju inte ett problem att se linjen. Funkar bra tycker jag och underlättar plattsättningen oerhört för den som inte gör det varje dag.
 
Jag använder kryss, dock lägger jag dom inte i hörnorna utan har dom "stående" mellan plattorna. Efter att plattan är på plats kan man flytta med sig kryssen till nästa platta, eller endast testa med dom när man undrar om placeringen man gjort på frihand är på rätt avstånd.
När jag la i pannrummet hade jag snöre, det använde jag på samma sätt och hade det bara mellan plattorna ibland för att kontrollera. Märk dock att jag inte "kan" kakla då jag bara gjort två rum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.