Vi ska bygga med Smålandsvillan och är mycket nöjda med vår säljare. Det enda vi "reagerar" på är priset på Isolergrunden som de rekommenderar. Jämför jag med t ex Tjällidens prislista så kan jag köpa ett komplett materialpaket för ca 75 000 kr inkl transport.

http://www.tjallden.se/prislista-grunder-smalandsvillan/

Det innebär att grundentreprenören vill ha drygt 150 000 kr för sitt arbete med grunden inklusive "normalschakt". Jag gissar att det som ingår i normalschakt dessutom är ett mycket begränsat markarbete.

För mig känns det som ett helt orimligt pris på ett så enkelt arbete. Samtidigt har jag varken kunskapen eller tiden att göra arbetet själv.

Så frågan är om det finns någon som har något alternativ att rekommendera?

/Krille
 
Det är väl delad entreprenad på Smålandsvillan?
Dvs du kan anlita vem du vill för att göra grunden.

Ring runt bland grävfirmor i trakten och be om en offert från flera, konkurrensutsättning är fullt tillåtet och dessutom att rekommendera.
 
Det kanske ingår en viss mängd grus också?
 
Vad är det som ingår i grundentreprenaden och vad ligger den offerten på?
 
Jag har inte fått någon offert ännu men Smålandsvillan har i kalkylen lagt in följande:

- Normalschakt och grund 230 000 kr
- Reserv Fyllnadsmassor 70 000 kr

Markförhållandena är mycket bra då tomten ligger på en grus/sandås så jag misstänker att normalschakt är ganska begränsad.

Vi ska nu gå vidare och ta in offerter men det skulle vara intressant att höra om andra kontrollerat vilka alternativ som finns?

/Krille
 
Hej

Tycker priset verkar ok vi gav 236 kkr 2012 för en kpl grund.

Tänka bara på att markunderarbetet är lika omfattande som på en gjuten platta med grusbädar och kapillär brytande lager och dränering. Dessutom måste man gräva lite djupare än för en gjuten platta då själva grunden är högre.

Det man tjänar på en isolergrund är att man inte måste vänt 4-6 månader på att plattan ska torka och där med en betydligt kortare byggtid med mindre räntekostnader än med gjuten grund.

//Calle
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi gav 335 i år för komplett grund med allt vad det innebär, schaktning och 300 ton grus.
 
Vi fick ge 220000 för våran isolergrund för ett halvår sen. Det sura är att du kan inte ringa runt och ta in offerter från vem som helst för den som monterar den måste vara certifierad. Tror det finns en lista med alla i landet som är certifierade på grundtillverkarens hemsida, de har nog bytt adress till isolergrund.se har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.