Det går framåt med mitt bygge, sakta sakta framåt, men ändå framåt. :)

Är snart dags att installera kaminen och köpa plåtar och rökrör.

Vad finns det för alternativ till kommersiell golvskyddsplåt?
Jag funderar på att lägga några stenplattor (gratis) på trägolvet, sedan en plåt och sedan ställa bastuaggregatet på det. Tycker att 1500kr verkar extremt dyrt för en veckad plåtbit.
Har ni åsikter eller andra förslag?

Bastun är fristående, oisolerad och på hjul. Så behöver inte anlita någon sotare, men säkerheten vill jag inte tumma på...
 
Hej,

I vår vedeldade fjällbastu har jag bara 4st 40x40cm stenplattor. Det funkar bra för oss.
 
Jag lade sex stycken mindre markstenar 10x10 som fötter och ett gammalt hyllplan ifrån en affär ovanpå. Stenarna kostade 0,40€/st och hyllan fick jag gratis när affären byggde om och bytte hyllorna.
 
20160107_211058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laserskuren rostfri 1mm plåt. Vad är det för veckad plåt du menar?
 
PeterStrandberg skrev:
Laserskuren rostfri 1mm plåt. Vad är det för veckad plåt du menar?
Harvia's golvskyddsplåt kostar 1495kr...
 
murak
Jag går i samma tankar som Nikenik. Jag funderar på att formgjuta en 5-6cm tjock betongplatta med armering i direkt på plastmattan. Då jag kommer ha ett litet fall i bastun skulle jag kunna få en plan plats att ställa kaminen på. Jag vet dock inte hur betongen kommer att reagera på värme/fukt genom åren..
 
vanlig plåt är ju enklast som sagt. Fast kan man inte göra själv så kan jag väl föreställa mig att en friserad bit hos nån plåtfirma också kan kosta en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.