Hej! Håller på att bygga in rören i källaren i en "låda" och har lite tankar att bolla.

Problemet jag har stött på är att den radda med rör gör att avståndet mellan reglarna blir CC80 som mest, så gips rakt av är ju uteslutet.

Vanligtvis så hade det givna valet varit att köra gles mellan reglarna för att sedan sätta gips på dessa. Men de 2,8cm glesen bygger skulle göra avslutet mot dörr mindre snyggt, så söker alternativ.

Att få in ytterligare reglar mellan rören går men vore svårt då det är trångt att komma åt mellan, och CC måtten skulle fortfarande överstiga rekommendationer något (~40-45).

Så funderar på om det finns alternativ till gips som klarar ett större CC mått utan att det riskerar att böja sig över tid? Någon som har erfarenhet av andra skivmateriel? Skulle exempelvis MDF klara av CC80 i horisontellt läge?

Eller är att glesa upp mellan reglarna det ända rätta?
 
  • Tumstock mot vit taklist, synliga rör och träbjälkar, konstruktionsdetaljer, inomhus, mätverktyg, byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Limma dubbla lager gips.
Alt OSB/plyfa + gips.

Ser ändå ut som att du borde kunna få in en tunnare regel mellan rören så cc blir mindre, vilket är bra oavsett om du kör enkel el dubbla skivor.
 
Allt kommer med tiden bukta lite. Men om du inte har krav på brandskydd kan du använda plywood eller OSB t ex. Det kommer bukta betydligt mindre än gips. MDF blir nog väldigt tungt.

Jag vet inte om Huntonit har takskivor med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.
 
A
varför monterar du inte bara en hattprofil mellan reglarna och sedan gips på det så är problemet löst?
 
Mazen Mazen skrev:
Limma dubbla lager gips.
Alt OSB/plyfa + gips.

Ser ändå ut som att du borde kunna få in en tunnare regel mellan rören så cc blir mindre, vilket är bra oavsett om du kör enkel el dubbla skivor.
Lutar åt att trycka in en regel till, men även då skulle största avståndet bli ~450.

Har du erfarenhet av dubbla gips, låter intressant.

Bart Bart skrev:
Allt kommer med tiden bukta lite. Men om du inte har krav på brandskydd kan du använda plywood eller OSB t ex. Det kommer bukta betydligt mindre än gips. MDF blir nog väldigt tungt.

Jag vet inte om Huntonit har takskivor med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.
Finns det några riktlinjer för OSB/Plywood ang vilket CC de skulle klara av?

Såg lite på Huntonit, men som du säger, hittar inget som klarar 600.
 
A Aunty skrev:
varför monterar du inte bara en hattprofil mellan reglarna och sedan gips på det så är problemet löst?
Osäker på vad som menas med "hatprofil", gissar på regel mellan reglarna och en förankring i taket?

Dömde ut detta så det skulle behöva bygga på höjden för att få det att fungera då reglarna är kant-i-kant med det rör som sticker ner längst.

Fanns många lösningar som är lättare än det jag lutar åt (fler reglar och dubbla skivor), men centimeterna räknas iom dörren. :)
 
A Anders.83 skrev:
Har du erfarenhet av dubbla gips, låter intressant.
Bara från bygge av en slits runt ett stående avloppsrör, där jag limmade ihop en låda med dubbla lager gips (har för mig jag kammade ut ett golvlim mellan skivorna och vanligt sättlim till skarvarna), men den blev stum. Och inga skruv användes.
Kan du få in en smalare regel emellan skulle jag isf köra på.. i värsta fall får du limma på en skiva till.

Är det riktigt tight om mått kanske en k-plyfa 12 mm med en limmad 6mm repgips kan vara ett alt. (Gipset tänker jag för att enklare måla/ tapetsera.
Alt om du kan skippa gipset helt och sätta en tjockare cover duk)
 
A
A Anders.83 skrev:
Osäker på vad som menas med "hatprofil", gissar på regel mellan reglarna och en förankring i taket?

Dömde ut detta så det skulle behöva bygga på höjden för att få det att fungera då reglarna är kant-i-kant med det rör som sticker ner längst.

Fanns många lösningar som är lättare än det jag lutar åt (fler reglar och dubbla skivor), men centimeterna räknas iom dörren. :)
men det du förlorar med en hattprofil eller gles är 25mm och du får en konstruktion som fungerar utmärkt.
dessutom förlorar du i praktiken ändå mindre eftersom du tänkte använda dubbelgips.
Då bygger hattprofil + 1 lager gips 12mm mer än 2 lager gips.
 
Går det inte sätta en längsgående regel mellan rören fäst i taket?
Protte
 
Jag gissar att Ultraboard funkar men har inte kontrollerat det. Om inte annat kan du sätta fästen som sticker fram mellan rören och skruva direkt genom skivan.
 
Kan du inte köra med 22mm råspont som gles? Och cc 30.
 
Skruva gipsen på cc800 du det funkar säkert det med
 
Blev att jag klöv lite reglar och reglade upp mellan rören. Även om dimensionerna inte blev vad man vill så avlastar de ändå tänker jag. Får vi bara hålla tummarna på att det fungerar i längden. Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.