Jag har en liten damm fem meter från huset på landet. På sommaren står det en liten fontän i den och på vintern sitter det belysning i buskarna vid dammen. Sommartid har en förlängningskabel hängts upp i buskarna så att gräsklipparroboten kommit under kabeln och vintertid har samma kabel legat på backen. Känns inte så bra och särskilt sommartid är det därtill fult.

Som lite slängig lekman är min spontana tanke att man skulle kunna markförlägga denna kabel i ett rör och ha en tiometers gummikabel med stickpropp i vardera änden precis som nu. Men jag vet att man inte får göra så.

Så vad borde man göra? Gräva en halvmetersdjup grav, lägga rör i den, dra rätt sorts kabel (vilken då?) och göra en fast installation i respektive ände?

Vad är risken med fulkopplingssättet och hur mycket bättre är rätt sätt? Att det är ett behörighetskrävande arbete förstår jag.
 
Vilken spänning har du på pumpen respektive belysningen? Är det t.ex 24 V och max 8 A, så kan man fixa lågspänningsdelen själv.
 
Redigerat:
Att markförlägga en gummikabel med stickproppar skulle jag säga är att jämföra med att spika fast en förlängningssladd med spikklammer. Det räknas ändå som fast installation.

Skulle säga att det är bättre att du fulpular med rätt material i alla fall :).

Förslagsvis använder du N1XV 3G1,5 som kabel, den kan direktförläggas i mark men det är ingen dum idé att skydda den med ett extra rör. Ska du ändå köpa, så köp en gul skyddsslang. Försök få ner den i allafall under ett "spaddjup" för att undvika framtida misstag.

Det är vettigt att du sätter det nya uttaget på en stolpe typ en meter hög för att undvika att det hamnar i en snödriva. Lämpligt uttag är ELKO admiral som jag tycker skyddar bättre än andra utomhusuttag när det är sitter en sladd i.
 
  • Gilla
reik och 2 till
  • Laddar…
Tackar för info om rätt kabel, ska se till att det blir rätt gjort om/när det sker.

Är dock fortfarande en smula förundrad om att den fritt liggande förlängningskabeln är ok, men inte motsvarande i en PEM-slang. Eller är egentligen inte förlängningskabeln ok heller om den används för stadigvarande bruk? Den enda ökade risken jag spontant kan se annars är att kabeln skaver mot kanten på PEM-slangen (och möjligen att den ligger i vatten om man inte gör några avrinningshål) men annars – vari är den större risken?


HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vilken spänning har du på pumpen respektive belysningen. Är det t.ex 24 V och max 8 A, så kan man fixa lågspänningsdelen själv.
Pumpen matas med 230 V in i själva undervattensdelen, så lägre spänning än så är inte aktuellt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Skarvsladdar är till för tillfälligt bruk och inte för permanenta lösningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skarvsladdar är till för tillfälligt bruk och inte för permanenta lösningar.
Det är där skon klämmer egentligen, eller hur? Jag undrar dock hur många vi är som har sådana liggande mer eller mindre permanent ute i trädgården år efter år.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Välkommen till hästhagar med värme i vattentunna.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
liggande mer eller mindre permanent ute i trädgården år efter år.
Det är många det, ligger till förråd av olika format då det är det billigaste och snabbaste för att få fram EL, Det är dyrt att göra på rätt sätt så vad gör dom. En gummikabel som det sägs är en tillfällig EL-anslutning, samt att det ska gå att ta i ena ändan och gå, då ska den andra ändan bara följa med, inga verktyg får användas för att frigöra den helt. Hur många som borrat hål i fönsterkarmen i källaren och drgit ut en skarvsladd till motorvärmaren kan man bara gissa, är nog många tusen i vårt avlånga land
 
tommib
Rätt sätt är som sagt att dra fram en N1XV (som nästan är som en gummikabel) i rör/slang under marken. Denna kan med fördel gå upp på någon konstruktion som du bygger där vid dammen. Det kan vara så enkelt som ett lecablock på högkant som du gjuter fast och sen putsar. En annan variant är en fastgjuten tryckt stolpe. På denna skruvar du fast ett lämpligt dubbeluttag, gärna med separat brunnständning, och kopplar in kabeln. Inte särskilt dyrt och betydligt snyggare än en skarvsladd.

Som du säger så är inte skarvsladden tillåten för stadigvarande bruk men det finns nog ingen riktig formell gräns. För mig skulle det vara att den ligger ute flera nätter i rad till ett fast objekt men jag kan inte säga att det är så. Vad gäller risker så är det väl i första hand att det kommer in fukt i skarvsladden och JFB löser (du har väl JFB?). Det ser i mitt tycke också väldigt fult ut.

För min egen del är det ett lätt beslut eftersom kostnaden blir för materielen....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jodå, jordfelsbrytare finns, för att börja i den änden.

Det skriker i mig att argumentera mot och säga att om ingen egentligen har några argument mot att rörförlägga en kabel som i var och varannan trädgård ligger på marken månad ut och in så...bla, bla, bla, uppgiven självförhärligande suck.

Men samtidigt håller jag med, varken kostnaden eller arbetet är stort nog för att motivera denna konträra inställning. Jag var mest nyfiken på riskvärderingen och om det var något jag inte förstod i den.
 
J
Det finns ingen risk med att ha en skarvkabel liggande i luften, det som är att den kommer att genom solens påverkan att bli sönderfrätt och yttre gummihölje bli mycket ansatt så den spricker och inte är bra. tar nog ett par år för det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, jordfelsbrytare finns, för att börja i den änden.

Det skriker i mig att argumentera mot och säga att om ingen egentligen har några argument mot att rörförlägga en kabel som i var och varannan trädgård ligger på marken månad ut och in så...bla, bla, bla, uppgiven självförhärligande suck.

Men samtidigt håller jag med, varken kostnaden eller arbetet är stort nog för att motivera denna konträra inställning. Jag var mest nyfiken på riskvärderingen och om det var något jag inte förstod i den.
Det du tar upp i #1 och rubriken är bara i stort formellt fel mot regler och praxis, tillverkares anvisningar osv. I praktiken skulle du kunna få till det lika bra eller bättre än en helt regelrätt lösning på ditt sätt och då i princip redan oerhört mycket bättre än som det beskrivs vara i många fall med sladdar mer eller mindre permanent.

Nu är det ju inte svårare eller direkt dyrt att göra det korrekt så kan vara onödigt att avvika här. Men annars kanske man gärna kan tänka lite själv och hellre underhålla eller göra något eljobb lite okonventionellt fast bra och ok trots något lindrigt regelbrott. Ja stora brottet blir ju som vanligt mot auktorisation mm men det kan vi kanske för en gångs skull lämna därhän.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det du tar upp i #1 och rubriken är bara i stort formellt fel mot regler och praxis, tillverkares anvisningar osv. I praktiken skulle du kunna få till det lika bra eller bättre än en helt regelrätt lösning på ditt sätt och då i princip redan oerhört mycket bättre än som det beskrivs vara i många fall med sladdar mer eller mindre permanent.

Nu är det ju inte svårare eller direkt dyrt att göra det korrekt så kan vara onödigt att avvika här. Men annars kanske man gärna kan tänka lite själv och hellre underhålla eller göra något eljobb lite okonventionellt fast bra och ok trots något lindrigt regelbrott. Ja stora brottet blir ju som vanligt mot auktorisation mm men det kan vi kanske för en gångs skull lämna därhän.
tommib tommib skrev:
Rätt sätt är som sagt att dra fram en N1XV (som nästan är som en gummikabel) i rör/slang under marken. Denna kan med fördel gå upp på någon konstruktion som du bygger där vid dammen. Det kan vara så enkelt som ett lecablock på högkant som du gjuter fast och sen putsar. En annan variant är en fastgjuten tryckt stolpe. På denna skruvar du fast ett lämpligt dubbeluttag, gärna med separat brunnständning, och kopplar in kabeln. Inte särskilt dyrt och betydligt snyggare än en skarvsladd.

Som du säger så är inte skarvsladden tillåten för stadigvarande bruk men det finns nog ingen riktig formell gräns. För mig skulle det vara att den ligger ute flera nätter i rad till ett fast objekt men jag kan inte säga att det är så. Vad gäller risker så är det väl i första hand att det kommer in fukt i skarvsladden och JFB löser (du har väl JFB?). Det ser i mitt tycke också väldigt fult ut.

För min egen del är det ett lätt beslut eftersom kostnaden blir för materielen....
Håller med på sätt och vis, många gånger fungerar det utmärkt att ha det så, som troligen i TS fall. Samtidigt kan kabeln vara betydligt mer utsatt på andra ställen, utsatt för stora mekaniska påfrestningar, skulle detta tillåtas och börja utföras til höger och vänster hade säkerligen en del kabelskador uppstått som följd, som bekant finns normalt heller ingen "skärm".
Finns många bra och tåliga sorter idag men grundregeln måste ändå vara att gräva ner eller hänga upp, någon undrade hur länge temporärt var, definitionen, om något eller någon skadas var det för länge i allafall.
 
Dessutom är "riktig" jordkabel normalt sett billigare än "skarvsladdskabel".
 
E elmont skrev:
Dessutom är "riktig" jordkabel normalt sett billigare än "skarvsladdskabel".
En gummisladd, rätt använd, är inte dum. Man använder gummi som ledarisolering till högspänning så man kan inte säga något illa om ämnet i sig, helst i dessa plasthatartider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.