Jag ska dra utanpåliggande el i garaget och funderar på vilken kabel jag ska använda. EKK är som många säger för fladdrig för att det ska bli snyggt. Samtidigt undrar jag om billedaren i EKLK/EQLQ verkligen behövs. Alla el kommer att sitta en bra bit upp på väggen. Hur är EXQ light?

Funderar även på vilken typ av klammer som fungerar bäst mot gips på OSB. Köpte vanliga plasklammer med spik men inser att spiken är för kort. för att sitta bra.

/Mats
 
Använd skruvclips. I ett garage kan man även tänka sig att trä kabeln genom VP-rör som sedan fästs med skruvclips.
Rakt blir det.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
EXQ eller EQQ är mycket bättre på att "hålla formen" än en EKK och duger gott i ett normalt garage. Och mitt råd är att använda spik clips, dom finns för en kabel samt justerbara för flera kablar i bredd. Se bara till att det du köper har lite längre spikar så att dom når igenom gipsen och in i OSBn det finns olika längder på spiken rex. 30 mm och 45 mm.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Då får det bli EXQ och sedan får jag leta rätt på clips med längre spik. Det känns smidigare än att skruva.

/Mats
 
  • Gilla
Klockradio och 1 till
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Då får det bli EXQ och sedan får jag leta rätt på clips med längre spik. Det känns smidigare än att skruva.

/Mats
Och blir snyggare. Skruvklammers typ TC-S eller kabel i rör tycker jag inte passar i ett garage. Däremot gör TC-klammers det. Plastclips med spik. Storlek 8-12 borde bli bra, men kolla diametern på kabeln. EXQ blir för övrigt bra.
 
Tydligen är inte ledarisoleringen i EXQ UV skyddad och i bör inte monteras i belysningsarmaturer. Men om inte kabeln blir direkt exponerad för ljuset bör det väl gå bra ändå? I många armaturer är det väl så att kabeln inte blir direkt belyst.

Mats
 
En fetare modell av kabelkanal att samla allt i högt på väggen?
 
Vad jag förstår är det inte ytterhöljet som måste skyddas från UV ljus utan ledarisoleringen. Men en kabelkanal kan ju vara trevligt på annat sätt.

Mats
 
Kör du på LED-armaturer kan du bortse från detta. Skälet är annars att UV-strålning torkar ur ledarisoleringen runt ledarna. UV-strålning från LED är minimal.
 
Det låter bra! Det blir led överallt både ute och inne. Håller precis på att montera upp ledarmaturer från Jula. Har satt upp två av sex och det är riktigt ljust med bara dom två.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.