Hej!

Huset vi bor i är dränerat på 70-talet, och vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna. Problemet är att ena väggen i källaren är också, så att säga, en förlängning av stödmuren som också går i tomtgränsen mot grannen. Så man kan säga att på andra sidan våran källarvägg är grannens mark. Försöker visa med en bifogad bild... För att dränera den sidan måste vi alltså göra stor åverkan på grannens tomt och kostnader för att återställa det (om vi överhuvudtaget får göra detta för dom). Därför försöker jag hitta alternativa lösningar till dränering.

Jag har funderat lite, och som jag förstått det så gör det inget om betongen är fuktig egentligen, bara fukten kan vandra igen det. Stämmer det? Skulle man då kunna göra på något sätt att man sätter upp en platonmatta på väggen och kanske någon mekanisk ventilation som ventilerar i luftspalten som blir mellan platonmattan och betongväggen. Sen på detta regla upp (med stålreglar och isolera) för att smälla upp väggskivor (i gips). Skulle det funka tror ni?

Såg även något som kallas för Penetron som är en metod/system för kapillär vattentätning av betong. Dett ska täta men ändå vara diffusionsöppen. Kan det vara något?

Såg även detta... en teknik för att, invändigt, åtgärda problem med läckande väggar: http://www.leak-proof.com/interior_weeping_tile.htm . Kan det vara något?

Sen tänkte jag lite vilt om att man skulle kunna gjuta in golvvärme på vägarna. Då bör man få en varm och torr vägg i källaren. Det finns säkert en massa nackdelar med detta. Men jag kan för lite om detta för att se dessa nackdelar. Men kan detta vara något?

Jag vet att inget går upp mot utvändig dränering och isolering, men vad finns det för andra alternativ? Som kanske inte är lika bra... men nästan :surprised:)

Tacksam för alla möjliga tips jag kan få!

Hälsningar
/Robban
 
  • Huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.