Hej,
Vi har nyss renoverat våran hall på kanske 10 kvm, vi använde oss av cover-up på de väggar som var riktigt slitna. Nu tänkte vi ge oss på vardagrummet, vi har tapet sen innan som börjar släppa i skarvar å kanter men väggarna har inte lika mycket skavanker som i hallen. Finns det något billigare alternativ vi kan ha här på väggarna till cover-up?
Vardagsrummet är ca 36-40 kvm så att köpa många dyra rullar av cover-up har vi inte budget till.
 
Det går att använda grålumppapp
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går att använda grålumppapp
Är inte det brandfarligt?
 
F fribygg skrev:
Det går att använda grålumppapp
Att limma på väggarna menar du då?

De måste se så jäkla b ut
 
Malinamator Malinamator skrev:
Hej,
Vi har nyss renoverat våran hall på kanske 10 kvm, vi använde oss av cover-up på de väggar som var riktigt slitna. Nu tänkte vi ge oss på vardagrummet, vi har tapet sen innan som börjar släppa i skarvar å kanter men väggarna har inte lika mycket skavanker som i hallen. Finns det något billigare alternativ vi kan ha här på väggarna till cover-up?
Vardagsrummet är ca 36-40 kvm så att köpa många dyra rullar av cover-up har vi inte budget till.
Billigaste för dig:

Hyvla tapetskarvarna med en rakbladskniv i helt utfällt läge

Köp spackel på byggmax spackla 2-3 ggr på tapetskarvarna och slipa mellan VARJE spackling

Grunda med en riktigt grundfärg 1ggr sen täckfärg 2ggr

Ska man göra vara ännu seriösare bredspackla 2ggr men de blir både dyrare och jobbigare

Mvh målaren
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Malinamator Malinamator skrev:
Är inte det brandfarligt?
Knappast mer brandfarligt än pappen på gipsskivor eller vanligpapperstapet, själv har jag det i timmerhus från 1800talet.
 
L Lechuza skrev:
Att limma på väggarna menar du då?

De måste se så jäkla b ut
Det beror väl på miljön? I rätt hus skulle jag säga att det är riktigt snyggt, många byggnadsvårdare använder ju lumppapp.
 
F fribygg skrev:
Det beror väl på miljön? I rätt hus skulle jag säga att det är riktigt snyggt, många byggnadsvårdare använder ju lumppapp.
Okej ja googlade precis lite bilder. Hade man gjort en fondvägg och haft den omålad hade de kunnat se häftigt ut.

Men målad grålumpapp tyckte iallafall jag såg väldigt sorgligt ut.
 
Sök på renoverings tapet. Finns massa alternativ Cover-UP (fiona verkar kosta runt 320:-/10m.
Easycover från duri mellan 220-268. Lågprismärken som Nyans från 160:-

Personligen är jag skeptisk till alla renoverings tapeter, men syrran var nöjda, tror dom använde Easycover.
Det är ju dock en form av "fusk renovering". Ett sätt att göra det hyffsat enkelt, men i gengäld kostar det.
Det rätta är ju att ta bort gamla tapeten och spackla. Bättre, men betydligt mycket mer jobb.

En hink spackel tex becker kostar 230:- du kommer behöva 5-6 hinkar (Räknar med att du kan ha upp till 50-60m2 väggyta. Lite verktyg, slip, kanske en tapetångare. Så borde du landa runt 2000:-, och massa svett.

Med renoverings tapet behöver du ju också ca 6 rullar, plus lim, mao i princip samma kostnad, om man tar mellanmodellen Easycover. Jag hade aldrig snålat in och tagit den billigaste.

Slutsats en är att det går inte att göra det billigare än med renoverings tapet. men man kan göra det bättre, om man har energin, och bred spackla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malinamator och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Okej ja googlade precis lite bilder. Hade man gjort en fondvägg och haft den omålad hade de kunnat se häftigt ut.

Men målad grålumpapp tyckte iallafall jag såg väldigt sorgligt ut.
Stänkmålad eller schablonmålad lumppapp tycker jag passar fint i 1800talsmiljöer, det kan se för taskigt ut om nån gipsar en sådan vägg.
 
Malinamator Malinamator skrev:
Hej,
Vi har nyss renoverat våran hall på kanske 10 kvm, vi använde oss av cover-up på de väggar som var riktigt slitna. Nu tänkte vi ge oss på vardagrummet, vi har tapet sen innan som börjar släppa i skarvar å kanter men väggarna har inte lika mycket skavanker som i hallen. Finns det något billigare alternativ vi kan ha här på väggarna till cover-up?
Vardagsrummet är ca 36-40 kvm så att köpa många dyra rullar av cover-up har vi inte budget till.
Hur gammalt är huset? Tänker du ha väggarna målade eller tapetserade?
 
F fribygg skrev:
Hur gammalt är huset? Tänker du ha väggarna målade eller tapetserade?
Från 1960 ish och vi tänkte sen måla väggarna :)
 
Malinamator Malinamator skrev:
Från 1960 ish och vi tänkte sen måla väggarna :)
I 60tals hus är det nog rätt ovanligt med grålumppapp, men det är en möjlighet.
 
L Lechuza skrev:
Billigaste för dig:

Hyvla tapetskarvarna med en rakbladskniv i helt utfällt läge

Köp spackel på byggmax spackla 2-3 ggr på tapetskarvarna och slipa mellan VARJE spackling

Grunda med en riktigt grundfärg 1ggr sen täckfärg 2ggr

Ska man göra vara ännu seriösare bredspackla 2ggr men de blir både dyrare och jobbigare

Mvh målaren
Tack för bra alternativ! De hade inte slagit oss, vår tanke var ju riva ner all tapet, slipa massooor, cover-up å målning, men ditt alternativ låter ju både billigare och lättare arbetsmässigt
 
F fribygg skrev:
I 60tals hus är det nog rätt ovanligt med grålumppapp, men det är en möjlighet.
Ja, när jag googlade bilderna gillade jag dock att de blev lite struktur i målningen? Vi har inget emot att de händer lite på väggarna. Gillade nästan stilen på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.