Det finns ett gäng verktyg där du sätter en sändare på ena sidan och letar rätt på den med en mottagare på andra (t.ex. Hilti PX 10, Vesala PK2, Magnespot XR1000 mfl). De är dock rackarns dyra på typ 6000 kr och uppåt.

Jag ska ta upp ett gäng hål för FTX-ventilation och vill se till att jag inte drar upp rören rakt upp i en takstol. Det kommer ta ett litet tag så hyra verktyg kommer kosta en bra slant.

Finns det något bra knep eller verktyg för att hitta en ungefärlig position genom en vägg eller ett tak?

Jag behöver inte millimeterprecisionen som de dyrare verktygen ger. Kan förstås borra små pilothål, men det är ett gäng hål så jag vill helst undvika det om möjligt.
 
Antar att du kommer åt och kan mäta och se takstolarna på vinden?
Om du gör ett pilothål kan du mäta relativt det. Om det inte är så enkelt att talstolarna sitter med jämna CC-mellanrum vilket de normalt gör.
 
C
Jag skulle definitivt borra ett pilothål innan jag går lös med hålsågen. Är man inte helt ute och cyklar hamnar pilothålet inom hålcirkeln. Lite extrajobb men hellre det än någon fadäs med ett felplacerat hål.
 
nanowire nanowire skrev:
Antar att du kommer åt och kan mäta och se takstolarna på vinden?
Om du gör ett pilothål kan du mäta relativt det. Om det inte är så enkelt att talstolarna sitter med jämna CC-mellanrum vilket de normalt gör.
Jadå, stor vind! Men det är ett gäng hål som ska göras, ett i varje rum, på lite olika ställen. Och genomföring genom garderob ner till källaren.

Skulle det vara 5 hål på rad så hade ju ett referenshål inte varit några problem, men jag ska ju snarare tio meter bort på diagonalen in med ett till hål så är det ju lätt att hypotenusan inte sitter exakt.

Finns ju ingenting som hindrar att jag tar upp fler pilothål där det behövs. Tycker bara att det, tekniskt, borde vara en hyfsat enkel grej att detektera något genom ett vägg (eller ett tak i det här fallet). Typ en spänningssatt spole på ena sidan och en spänningsdetektor på andra.
 
En rejäl neodymmagnet på varje sida av tak/vind? Billigt att pröva iaf.
 
  • Gilla
Emil Öberg
  • Laddar…
När jag monterade min ventilation började jag med ett referenshål för att hitta origo så att säga. Sedan borrade jag de stora hålen från vinden, i stället för underifrån.
 
  • Gilla
Emil Öberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.