Hej,
jag hade sotaren på besök idag som provtryckte spiskassetten. Allt var frid och fröjd förutom att skorstenen var oputsad på vinden. De rekommenderar att jag putsar den.

Jag får inte tag på sotaren just nu, men fick ett förslag av en kollega att man kanske kan klä in den med en nätmatta i mineralullistället.

Någon som är kunnig inom området som vet om de kan tänkas godkänna det?

Hade tänkt köpa denna matta i så fall http://www.beijerbygg.se/store/priv...tta-wired-matt-100-50mm-2-4m2-rulle-004019241
 
Putsa den! Det är inget större krav på utseendet så putsa med c-bruk och kvasta av den. Sen kommer han att vara nöjd. Bruk blir säker billigare också.
 
Jag skiter ärligt talat i kostnaden. Jag har en massa andra jobb som står på tur och det är väldigt drygt att komma upp dit det skall putsas. Det rör sig om en 6-8 kvm och jag har aldrig putsat.
 
Varför måste den putsas? Vår på landet är oputsad.
 
Vet ej. Ska ta den frågan när jag får tag i sotaren.
 
Upp till underkant yttertak ska det vara putsat på vinden.
 
Var regleras det? Har du det svart på vitt nånstans att det måste vara putsat?
 
Jag fick samma dom av min sotare som menade att putsen är en del av "tätskiktet" som säkerställer att röken håller sig i sina kanaler. I mitt fall var dock murstocken på vinden putsad sedan tidigare men putsen har blivit dålig.

Eftersom han menade att putsen hjälper till att hålla stocken tät är jag tveksam till att din sotare kommer att godkänna din idé om mineralull.
 
Det köper jag. Inser nu när jag måttat på foton att det bara rör sig om ca 4 kvm. Jag får bita i det sura äpplet och försöka få till det med puts.
 
Efter förnyad kontakt med sotaren så backar han på kravet att jag måste putsa skorstenen. Jag vet inte om det beror på att han nu tittat noggrannare på de foton han tog av skorstenen eller inte. Han la in en brasklapp att om den börjar se sämre ut invändigt om några år så måste jag då glidgjuta om kanalen.

Min Fredag den 13:e tog en bättre vändning efter detta :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.