Se bild.
Renoveringsarbete i ett stall, gammalt ruttet brädgolv och reglar exponeras ovanpå mullbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt stall och den gamla drängbostaden så är golvet idag av typ mullbänk.
I ena rummet var det ett målat brädgolv ovanpå som var bitvis ruttet (främst mot yttervägg)
I andra rummet har tidigare ägare för 8-10 år sen gipsat och lagt laminat ovanpå befintligt brädgolv,
så har var det givetvis även ordentligt med mögel också.
I bägge rummen var reglarna ruttna undertill längs hela sin längd.Även flera meter in från ytterväggarna.
Emellan reglarna ligger sand, spannmål, tegel och diverse porösare utfyllnad.
Men bara någon centimeter under reglarna så är det lera (skåne)

Väggarna är murade med dubbla tegelrader, med luftspalt/ingen mer isolering.
Grunden är en blandning av gråsten och tegel mm mm och putsad med cement.
Utanför grunden var det tidigare grusplan men med åren har det nog mer blivit grus/matjord.
Dvs här var ständigt fuktigt längs husgrunden.
Dagvatten från tak släpptes från stuprör rätt ut på marken, brädgolvet och reglarna var som mest ruttna där vattnet kastades ut på utsidan.

Utsidan har jag gjort vid redan, nedgrävd takavrinning till brunn samt har grävt ut 4-5 dm djupt
och brett runt grunden och lagt dräneringsgrus (jag la ej ner några dräneringsrör).

Vet inte hur långt vattnet utifrån vandrat in tidigare, men då det är lera under så antar jag
att det kommer vara rätt fuktigt i leran även framöver trots att jag gjort förbättringar utvändigt.

Ska rusta upp drängbostaden så det kan användas som permanentbostad.
Gör arbetet själv och göra det bra och rejält men till rimliga pengar.

Har tidigare tänkt att gräva ut, lägga singel, cellplast och armera och 100mm betong utan golvvärme.
Sen något ventilerad matta typ blå platon och avsluta med golv ex. parkett och ventilera ut ev. fukt vid golvlisterna. Det är 30kvadratmeter golv det handlar om. Kräver betongbil med pump. Blanda och gjuta själv tycker jag det är för stor yta.

Väljer jag istället att gräva ut och ovanpå singeln bygga ett träregelverk med syllpapp i botten, isolera (med cellplast?) och sedan ett massivt trägolv så blir min kostnad per kvadratmeter golv ungefär hälften mot om jag gjuter. Är det galet tänkt, kommer jag få mögelpåväxt på reglarna och i slutänden uppruttna reglar igen?

Tidigare har fukt från väggar och golv blivit innestängt då ventilationen varit bristfällig. Har sett mögelpåväxt på vägg någon vinter då det hållits uppvärme. Detta tänker jag förbättra genom att:

-förbättrad/mekanisk ventilation
-uppvärmning med VP luft/luft
-teglet är putsad invändigt, men målat med fel färgtyp. Ska slipa ned/laga puts samt måla med diffussionsöppen färg.

Jag tycker om att lösa grejer själv och har inte någon brådska att bli färdig. Reglar jag upp golv igen kan jag slippa ha hit en betongfirma. Men det ska vara långsiktigt hållbart, jag vill inte göra om det om 10-20 år igen oavsett hur jag löser det.
Vad är era tankar kring detta?
 
Har du grävt ner djupare i grunden inomhus?
Är det lera/fukt även 50 cm ner?
Tänker att leran kan utgöra ett ler-/jordgolv från början. I så fall kanske det är annat material under.

Tycker absolut att du kan skippa betongsula.
Det som är lite osäkert är huruvida ett diffusionstätt plastskikt bör placeras under golvet eller inte. Å ena sidan stoppar det ev fukt från att komma upp från marken, men å andra sidan kan det ge kondensutfällning på ovansidan då varm fuktig rumsluft möter kall grund.

Personligen tror jag att diffusionsöppet och ett plankgolv (olackat) är att föredra, men då får det nog inte vara för fuktigt i grunden.

Ett annat alternativ är att bygga en form av ventilerat golv, (typ Granab, Nivell).

Lite markisolering under golvet är nog också bra. Dels komfortmässigt, men också för att kunna hålla golvet/golvutrymmet lite varmare och torrare, (minskad risk för kondens t ex).
Lecakulor eller skumglas känns som lämpliga material i ett gammalt hus/konstruktion.
 
Japp, antingen gjuta igen eller leca/skumglas är det som alla brukar rekommendera. Om man inte gjuter igen så ska det vara diffusionsöppet mellan isolering och golv.
 
Skumglas + cellplast + golvspån (utan reglar öht)
 
Varför cellplast ovanpå skumglaset. Då får man ju det sämsta av två världar
 
Tack för svar så långt.
Jag har inte grävt mig ner i leran mer än 2-3 dm så har inget svar ännu på hur det ser ut längre ner. Det ska jag göra, har inte tänkt på att det kan vara annat än lera därunder men jag är tveksam då detta golv i så fall legat under den nivå där den gamla stensatta gårdsplanen låg. Ska gräva mig nedår imorgon och få svar på det.

Skumglas ser mycket intressant ut. Kapillär stighöjd anges till <120mm.
Har ni arbetat med detta material? Mycket lätt så det är ju en dröm att köra ut med skottkärran.
Bottnar jag med några centimeter singel och sen 120mm hasopor på det.
Hur hög bärighet har det? Golvspån vill jag helst slippa.
Det stora rummet är ca 4x4 meter. Kan jag lägga ett flytande limmat furugolv på skumglaset?
Eller krävs regelverk som vilar på hasopor?
 
Skumglas (Hasopor) är tyvärr inte lätt att kärra ut. Eller, jo det är lätt att kärra ut, men oerhört besvärligt att skyffla (upp i kärran). Du vill alltså ha det tippat rätt ner i golvet direkt från lastbil eller grävare.

Tror du kan skippa singlet och bara köra med skumglas.
 
Det finns skumglas i skivformat som är styv
 
PåLandet skrev:
Tack för svar så långt.
Jag har inte grävt mig ner i leran mer än 2-3 dm så har inget svar ännu på hur det ser ut längre ner. Det ska jag göra, har inte tänkt på att det kan vara annat än lera därunder men jag är tveksam då detta golv i så fall legat under den nivå där den gamla stensatta gårdsplanen låg. Ska gräva mig nedår imorgon och få svar på det.

Skumglas ser mycket intressant ut. Kapillär stighöjd anges till <120mm.
Har ni arbetat med detta material? Mycket lätt så det är ju en dröm att köra ut med skottkärran.
Bottnar jag med några centimeter singel och sen 120mm hasopor på det.
Hur hög bärighet har det? Golvspån vill jag helst slippa.
Det stora rummet är ca 4x4 meter. Kan jag lägga ett flytande limmat furugolv på skumglaset?
Eller krävs regelverk som vilar på hasopor?
Jag har beställt för att fylla igen en del av grunden. Så jag kan inte säga än hur det är att arbeta med :).
 
Vi flyttade runt skumglas (hasopor) genom att dra det på vanlig byggplast. Går bra dra upp mot 1kbm i taget om underlaget är någorlunda jämt, så det var mycket smidigare än använda en skottkärra.
 
Grävde neråt igår och det är likadan lera neråt. Lera är ju ett litet helvete att gräva/hacka för hand då det kletar fast på bladet. Igår körde jag med maskin o bilade med en bred mejsel. Slog loss lera i stora fina kakor så det kan jag tipsa om.

Bra tips om att hantera hasopor, hade faktiskt tänkt prova släpa det då ni skrev det var jävligt att skyffla. Vikten är så låg så det där kommer gå smidigt.

Kommer att lägga min 200mm hasopor, sen bygga ett regelverk 45x145 alt 45x195 som vilar därpå. Tänker isolera med cellulosa lösull mellan reglarna, hasopor är ju lite dyrare.

Markduk ovan leran?
Har inte bestämt vad för golv jag ska ha ännu. Förstår att ett riktigt brädgolv är det bästa. Har ett parti nytt kährs15mm parkett liggande, är det galenskap att skruva golvspån och slänga på parketten där med tanke på hög markfukt? Om jag lägger blå Platon ovan golvspånet så blir parketten ej fuktig, men kanske golvspånet inte klarar uppstigande fukt? Vad säger ni? Är det massiva brädgolv som gäller? Vilken ytbehandling bör jag ha på det golvet då? Har inte möjlighet att såpa/ olja regelbundet så det måste vara bra hållbarhet på det.
 
Platon vill du väl ha under bjälklaget? Annars kommer det bli fuktigt och ruttna
 
Johannes Carlsson skrev:
Platon vill du väl ha under bjälklaget? Annars kommer det bli fuktigt och ruttna
Japp, inget tätt mellan grund och golv. Om golvspån klarar uppstigande fukt eller inte vet jag inte, men gör det inte det så bör du välja något annat. Idén med att stoppa fukten i bjälklaget från att nå golvet är helt fel, då ruttnar som sagt bjälklaget istället.

Om man gjuter platta försöker man få fukten att aldrig nå bjälklaget - vi lade makadam, plast, cellplast och sen betong med golvvärme, lumppapp och trägolv. Idén är att fukten ska stanna i marken och aldrig kunna vandra in i bjälklaget och sen vidare till syll o.s.v. (vissa hävdar att den konstruktionen är felaktig och att fukten kommer pressas utåt och upp i syll och väggar via grunden - jag ser inga tecken på det i fuktmätningar dock).

Om man inte gjuter platta vill man att fukten ska ha en fri väg upp för att inte bli kvar i bjälklaget. Därför vill man inte ha ångtäta lager på vägen, t.ex. under golvet. Hur man gör längst ner vet jag inte (men vill gärna veta!) - lägger man leca/hasopor eller liknande direkt på marken eller ska man ha något längst ner? Makadam? Plast? Textilmatta?
 
Ok, fint! Det låter rimligt det ni skriver nu när huvudet börjat starta upp efter ett par koppar kaffe.. Keep it simple, ingen ångspärr där alltså.

Angående hasopor direkt på marken så går detta bra efter vad jag hörde från annat håll igår från en byggfirma som arbetade med hasopor. De la dock markduk längst ned och strödde ut hasopor ovanpå markduken. Vad för typ av markduk vet jag inte. Under duken var det bar mark. Markduk är billigt så är detta något som gör nytta (eller garanterat ingen skada) så kanske man ska göra så. Utan att veta kan jag väl också nu känna att det är bättre att ge fukten fri väg uppåt över stor yta, så jag slipper att mer fukt går uppåt väggar via grunden.
 
Markduk är bara för att skilja "grus" från leran under.
Lera - markduk - grus/hasopor/leca - plast - isolering (cellplast) - bjälklag - golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.