E
Hej,

Jag bor i ett flerfamiljshus från 1962, jag är i färd med att uppgradera strömställarna av kosmetiska skäl. Jag är förtrogen med hur jag kopplar. Mitt problem är att de äldre strömställarna sitter med klammermontage och inte skruvade, de nya jag köpt från Schenider Electric är avsedda för skruvmontage. Finns det något smart sätt att lösa detta utan en massa håltagning? Kan jag exempelvis köpa någon typ av apparatdosa att putta in bakom och sedan montera i? Det kan inte vara första gången någon stöter på det :)

Bästa hälsningar
Emil
 
Du kan prova om dosclips fungerar. Finns bl.a hos Clas.
8879877095454-1426100p-205530-eps-png-300Wx300H.jpg
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan prova om dosclips fungerar. Finns bl.a hos Clas.
[bild]
Perfekt! Det är någon sån lösning jag hoppades på. Ska clipset skjutas in över den gamla dosans vägg eller hur gör man? Den gamla dosan är så inmålad och tapetserad att det blir svårt att se något av den.

Tack!
 
Jag om clipset ska fungera så ska det träs över kanten på gamla dosan, så du får väl karva lite i väggen.
 
Jag bytte alla dosor i en lägenhet från miljonprojektet, dosorna var i plåt med tjärpappsisolering.
Ledningarna i väggarna var pansarrör och i gott skick.
Nya dosor blev ROT-dosor, den gamla dosan bilades bort och hålet i betongen fick vidgas några mm. Mitt för pansarröret togs en öppning i dosan och en kort bit VP-slang stacks in i pansarröret eftersom där var vassa kanter där det tidigare varit anslutet till plåtdosan.
När allting passade limmades ROT-dosan och VP-slangen fast med PL-400.
Nästa dag kunde man tråda om röret med rätt färger.

Det fanns vissa dosor som bara satt i putsen som var fäst i hönsnät ! Där gick det åt en del gipsbruk. :(
Installationsöppning i betongvägg med synliga pansarrör och elektriska ledningar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ROT-dosa i vägg med synliga färgkodade elledningar och VP-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.