Hej,

Elektrikern har dragit fram två rör (16mm + 20mm) till en blivande köksö där tanken var att fräsa ett spår i betonggolvet för rören under parketten.

Efter att frågat styrelsen om tillåtelse att fräsa i betonggolvet (som diskuterades i en annan tråd här) så har vi fått besked att beslutet kommer dröja och vi behöver därför hitta en ny lösning.

Ekparketten är 14mm + underlagsfoam + plast så 17mm från betonggolv till övre kant på parketten. Då ena kabelröret är 20mm så kommer det sticka upp om jag fräser i parketten istället för betongen.

Finns det någon annan lösning än 20mm rör för 3 fas sladdar, nolla och jord där höjden är under 17mm så den får plats i parketten?
 
Kanske lägga kabel löst i en infräst ränna under parketten? Om du dessutom har möjlighet att med en kopplingsdosa gå från enskilda ledare till kabel innan de ska in under parketten och gör rännan rak så borde det vara möjligt att vid behov byta kabeln.
Tror en sån kabel är 12-13mm men sen kanske man vill ha lite marginal också.

Är inte helt säker på hur korrekt det är men fullkomligt regelvidrigt borde det inte vara 😝
 
  • Gilla
majonet
  • Laddar…
R
M majonet skrev:
Hej,

Elektrikern har dragit fram två rör (16mm + 20mm) till en blivande köksö där tanken var att fräsa ett spår i betonggolvet för rören under parketten.

Efter att frågat styrelsen om tillåtelse att fräsa i betonggolvet (som diskuterades i en annan tråd här) så har vi fått besked att beslutet kommer dröja och vi behöver därför hitta en ny lösning.

Ekparketten är 14mm + underlagsfoam + plast så 17mm från betonggolv till övre kant på parketten. Då ena kabelröret är 20mm så kommer det sticka upp om jag fräser i parketten istället för betongen.

Finns det någon annan lösning än 20mm rör för 3 fas sladdar, nolla och jord där höjden är under 17mm så den får plats i parketten?
Fräs i betongen så det ryker..
Bättre be om ursäkt än om lov🤪
 
I en 16-slang får du i trådarna från EXLQ 5 x 2.5 mm². Är slangen rak går det nog med FK/FQ också. I ett VP-rör som har lite större innerdiameter är det ännu enklare.
 
  • Gilla
majonet
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Kanske lägga kabel löst i en infräst ränna under parketten? Om du dessutom har möjlighet att med en kopplingsdosa gå från enskilda ledare till kabel innan de ska in under parketten och gör rännan rak så borde det vara möjligt att vid behov byta kabeln.
Tror en sån kabel är 12-13mm men sen kanske man vill ha lite marginal också.

Är inte helt säker på hur korrekt det är men fullkomligt regelvidrigt borde det inte vara 😝
Låter som ett intressant alternativ att fräsa in en ränna under parketten! Några tips/verktyg på hur man bäst fräser en ränna i undersidan av parketten? Det är inte många millimeter till topp lagret i parketten så ett snedsteg så blir det nytt golv 😄
 
R Rejäl skrev:
Fräs i betongen så det ryker..
Bättre be om ursäkt än om lov🤪
Haha japp, misstaget att fråga först gör man inte om 😆
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M majonet skrev:
Låter som ett intressant alternativ att fräsa in en ränna under parketten! Några tips/verktyg på hur man bäst fräser en ränna i undersidan av parketten? Det är inte många millimeter till topp lagret i parketten så ett snedsteg så blir det nytt golv 😄
Handöverfräs, men jag hade nog satsat på att fräsa typ 8-10mm i parketten just för att lämna lite marginal och sen ändå ta några enskilda mm från betongen, tänker att det är skillnad på att fräsa 20mm och typ 3-4mm i betongen
 
Ett annat alternativ vore att lägga FK på bredden snarare än i ett rör, vad jag förstår finns det inga regler mot det, du får t.ex. ha FK i kabelkanal om det krävs verktyg för att demontera. En platt kabelkanal under parkett får väl anses kräva verktyg för demontering 😂

Hittade också denna:
https://www.ahlsell.se/products/el/...tkabel-5x252x15mm-hf-e-flare-time-fm6-2-230v/

Ingen aning om varför den har 5x2,5 + 2x1,5.. antagligen något speciellt användningsområde.. men det kanske vore ett alternativ?

Notera att jag absolut inte är elektriker så exakt vad man kan och får får du stämma av med någon behörig 😝
 
M majonet skrev:
Hej,

Elektrikern har dragit fram två rör (16mm + 20mm) till en blivande köksö där tanken var att fräsa ett spår i betonggolvet för rören under parketten.

Efter att frågat styrelsen om tillåtelse att fräsa i betonggolvet (som diskuterades i en annan tråd här) så har vi fått besked att beslutet kommer dröja och vi behöver därför hitta en ny lösning.

Ekparketten är 14mm + underlagsfoam + plast så 17mm från betonggolv till övre kant på parketten. Då ena kabelröret är 20mm så kommer det sticka upp om jag fräser i parketten istället för betongen.

Finns det någon annan lösning än 20mm rör för 3 fas sladdar, nolla och jord där höjden är under 17mm så den får plats i parketten?
Regla upp golvet 20 mm.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
BirgitS
M majonet skrev:
Haha japp, misstaget att fråga först gör man inte om 😆
Kan ju bli väldigt trist om man blir påkommen med att ha gjort åverkan på bärande betongvalv utan tillstånd. Då blir det till att riva upp och återställa.
https://lagen.nu/1991:614#K7P7S1
 
H
Det finns inte chans att bara lägga in nytt golv ovanpå det gamla och fräsa ur det gamla med rör?
 
  • Gilla
majonet
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Ett annat alternativ vore att lägga FK på bredden snarare än i ett rör, vad jag förstår finns det inga regler mot det, du får t.ex. ha FK i kabelkanal om det krävs verktyg för att demontera. En platt kabelkanal under parkett får väl anses kräva verktyg för demontering 😂

Hittade också denna:
[länk]

Ingen aning om varför den har 5x2,5 + 2x1,5.. antagligen något speciellt användningsområde.. men det kanske vore ett alternativ?

Notera att jag absolut inte är elektriker så exakt vad man kan och får får du stämma av med någon behörig 😝
Toppen, ska kontakta elektriker nästa vecka så nu har jag några olika alternativ att pitcha 🙂
Bostadsrättsföreningen kräver att behörig firma fräser i betongen så det blir svårt att få ut någon att göra det när det bara ska skrapas på betongen.
Huvudplanen just nu är flatkabel 5G2,5 och 3x1,5 som du säger i en infäst aluminiumränna (8x40) under parkett.
 
H Hallerudsbo skrev:
Det finns inte chans att bara lägga in nytt golv ovanpå det gamla och fräsa ur det gamla med rör?
Bra idé och alternativ men i detta fallet har jag ett stort valv mot vardagsrum där det inte kommer vara någon övergångslist så blir svårt med nivåskillnaden.
 
M majonet skrev:
Toppen, ska kontakta elektriker nästa vecka så nu har jag några olika alternativ att pitcha 🙂
Bostadsrättsföreningen kräver att behörig firma fräser i betongen så det blir svårt att få ut någon att göra det när det bara ska skrapas på betongen.
Huvudplanen just nu är flatkabel 5G2,5 och 3x1,5 som du säger i en infäst aluminiumränna (8x40) under parkett.
Jag reagerar mot en list i aluminium, då blir det bara enkelisolerat.
det finns VP rör 10 eller 12 mm, lägg ett antal bredvid varandra.

Protte
 
tommib
Det är ju tillåtet att lägga kabel (dubbelisolerad, så inte FK/FQ) direkt i golvet, den måste inte ligga i rör. Draka EXQ Pure 5G2,5 är t.ex. 11,4 mm i diameter. Detta torde rymmas med viss marginal i parketten. Det finns ju också plattkablar som används i t.ex. hissar och annat så det kan ju vara ett alternativ för den korta sträckan. Samtidigt måste man då beakta termineringen av kabeln, det är knepigt att få in den i en infälld dosa i matande ände eftersom den inte passar i en normal stos. Den plattkabeln som länkas ovan är onödigt krånglig då den har två extra ledare. Tittar man ut lite i EU så finns det gott om plattkabel via t.ex. TEM. Sen får man kanske slira lite på tillverkarens anvisning apropå förläggningssätt, men det är oändligt mycket bättre än någon fullösning med lösa FK under golvet.

Min första tanke i ett sådant här läge skulle nog vara just helt vanlig rundkabel direkt i golvet. Utbytbarhet är ett ganska litet problem i sammanhanget och genomspikning lär knappast hända. Jag hade kanske också jackat ur betongvalvet lite med en diamantskiva...
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.