Skall isolera taket och väggar på vår utbyggda vind som är på 96 kvm.
Försöker hitta ett alternativ till vanlig isolering då det blir så många moment.
Någon som känner till eller har anlitat Icynene
www.icynene.se
 
Jag hade icynene här för att titta. Sällan har jag fått så dålig info och dåligt bemötande. Jag vill också passa på att varna för detta, för den information jag fick var felaktig och direkt olämplig att följa. Icynene måste ha luftspalt och fuktspärr eftersom det inte är diffusionstätt.

Efter att jag kollat upp saker och ting mer noggrannt valde jag att isolera med polyuretan, och det är så bra att jag knappt själv kan tro att det är sant. Både jag och min sambo är supernöjda. PU för detta ändamål har slutna celler och blir helt diffusionstätt, så man behöver varken luftspalt eller fuktspärr.

PU är lite dyrare än icynene, men min uppfattning är att det är mycket bättre.
 
Vi har använt Icynene och är jättenöjda. Ett hälsovänligt material och inga emissioner. Det släpper igenom fukt men är diffusionstät.
du som använt Polyuretanskum, tänker du inte på hälsan?
 
Tråkigt att höra ännu en som blivit både lurad och vilseledd av icynene-folket.

Nej, icynene är inte diffusionstät. Såvida inte det är icynenes PU-produkt du avser. Men det är det uppenbarligen inte.

Med tanke på din oro för hälsan skulle det vara intressant att få höra vad du har för material i sängmadrass, soffa, etc. Bil åker du inte alls gissar jag?

Ursäkta om jag låter cynisk men det börjar bli tjatigt med all vilseledande info om icynene och pu.
 
Det där var intressant, har inte sett det innan, men vill bestämt minnas att jag har läst databladen tidigare, skumt.

Nåja, det intressanta är att denna produkt som marknadsförs som 100% vattenbaserad trots allt innehåller isocyanater, precis det som hälsoförespråkarna har emot just polyuretan. Så vad är då skillnaden, kan man undra. Någon?
 
Lizabettan skrev:
Vi har använt Icynene och är jättenöjda. Ett hälsovänligt material och inga emissioner. Det släpper igenom fukt men är diffusionstät.
du som använt Polyuretanskum, tänker du inte på hälsan?
Släpper igenom fukt men är diffusionstät?
Som att säga att en båt är vattentät men tar in vatten. :)
 
  • Gilla
Oppe
  • Laddar…
Oj fingrarna var visst snabbare än hjärnan. :eek: Självklart ska det vara diffusionsöppen. Lufttät men släpper igenom fukt
Tomasx.....mina möbler är vädrade enl. konstens alla knep för att få bort emissioner.
Har blivit sjuk av formaldehyd i spånplattor så jag är extremt känslig för kemikalier.
Denna isolering är en av de få som inte innehåller formaldehyd. Innan vi isolerade tog vi en stor kaka Icynene och satte över min säng för att se hur jag reagerade.
Jag lovar att det är inte lätt att totalrenovera ett hus när man har dessa problem men oftast löser vi det. Därför är det viktigt för oss med hälsovänliga material, miljövänligt och hälsovänligt är inte alltid samma sak.....tyvärr.
 
Lizabettan skrev:
Oj fingrarna var visst snabbare än hjärnan. :eek: Självklart ska det vara diffusionsöppen. Lufttät men släpper igenom fukt
Så den är lufttät men diffusionsöppen och släpper igenom fukt.
Vad betyder det att den är lufttät?
Har ni satt ångspärr innanför icynenen?

Lizabettan skrev:
Tomasx.....mina möbler är vädrade enl. konstens alla knep för att få bort emissioner.
Har blivit sjuk av formaldehyd i spånplattor så jag är extremt känslig för kemikalier.
Intressant, hur vädrar man möblerna för att få bort det, hur lång tid tar det?

PU innehåller inte formaldehyd, däremot isocyanater. Efter härdning avger sprutad PU-isolering inga emissioner.
Nu vet vi däremot att även Icynene innehåller isocyanater, trots deras marknadsföring om "100% vattenburet".

Kände du till dessa fakta eller var det nytt för dig? Vad tänker du kring det?

Lizabettan skrev:
Denna isolering är en av de få som inte innehåller formaldehyd. Innan vi isolerade tog vi en stor kaka Icynene och satte över min säng för att se hur jag reagerade.
PU innehåller inte formaldehyd, testade du det också?

Lizabettan skrev:
Jag lovar att det är inte lätt att totalrenovera ett hus när man har dessa problem men oftast löser vi det. Därför är det viktigt för oss med hälsovänliga material, miljövänligt och hälsovänligt är inte alltid samma sak.....tyvärr.
Nej, hälsovänligt och miljövänligt är två olika saker, det är ett som är säkert :)

Varför undrar du om jag som använt PU inte tänker på hälsan? Vad är det, menar du, som är hälsofarligt med PU?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
...Varför undrar du om jag som använt PU inte tänker på hälsan? Vad är det, menar du, som är hälsofarligt med PU?
Thomasx, i all välmening, släpp det ;)

Det hjälper inte hur rätt du har.
Du vet: Mot XXX kämpa gudarna förgäves...
 
KnockOnWood skrev:
Thomasx, i all välmening, släpp det ;)

Det hjälper inte hur rätt du har.
Du vet: Mot XXX kämpa gudarna förgäves...
Ja, du har helt rätt.

Men för de som söker information och hittar trådar som denna är det bra om de som kommer med sådana antydanden förklarar sig eller åtminstone blir ifrågasatta. Sen kan det ju vara så att det kommit några nya rön som jag inte känner till, å då vill jag gärna få den infon, så jag slipper vara den som skriver knasiga saker :)

Sen är jag verkligen nyfiken på hur man vädrar möbler och hur lång tid det tar att vädra ur emissioner. Har aldrig hört talas om detta innan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Visst ska man svara på inläggen, man kan ju alltid lära sig något nytt....


Vi har ingen ångspärr utan fukten får vandra fritt ut och in.


PU som isolering visste vi inte fanns. Däremot tittade vi på fogskum och bl.a detta
kan man läsa under fogmassa/Polyreutan i Byggmiljöguiden 2012 som Folksam gett ut.
"Produkten klassificeras som hälso* eller miljöfarlig och
ska märkas med farosymbol enligt Kemikalieinspektionens föreskrifter alternativt att produkten innehåller biocider med någon form av CMR* klassificering."
Ser inte så bra ut eller?


Jag kan stilla din nyfikenhet med att det är inga konstigheter med att få bort emissioner i möbler. Det finns många knep, ozon, värme, vädring är några. Det gäller bara att ha tålamod eftersom det kan ta 1 år innan man kan ta in dem i sitt hem. Ibland är det bara att kassera. Eftersom vi är 6% av Sveriges befolkning som har denna sjukdom så vet jag att jag är inte ensam.
 
Lizabettan skrev:
Visst ska man svara på inläggen, man kan ju alltid lära sig något nytt....

Vi har ingen ångspärr utan fukten får vandra fritt ut och in.
Jösses. Säg att ni i alla fall har en luftspalt på utsidan och inte har sprutat direkt på panel eller dylikt? Men nåt måste ni ha sprutat på, vad?
Jag hoppas bara innerligt att ni inte kommer få mögel i de väggarna. På vintern riskerar fukten kondensera och bilda vatten. Icynene fungerar som en svamp och håller vattnet, stor risk för mögel om fukten kondenserar.

Vem har rekommenderat er denna installation?

Det är inte utan anledning som man sätter byggplats i innerväggarna när man bygger hus idag. Icynene sa att jag kunde skippa plasten också, men sedan har det visat sig att det ska installeras med ångspärr just av den anledningen att det varken är ångtätt eller kan lagra fukt som t.ex. cellulosaisolering.

Jag förstår att trä är olämpligt för dig, men hade inte cellulosaisolering baserat på gammalt tidningspapper funkat som isolering, säljs under namnet ekofiber. Då hade ni kunnat ha diffusionsöppna väggar.

Lizabettan skrev:
PU som isolering visste vi inte fanns. Däremot tittade vi på fogskum och bl.a detta
kan man läsa under fogmassa/Polyreutan i Byggmiljöguiden 2012 som Folksam gett ut.
"Produkten klassificeras som hälso* eller miljöfarlig och
ska märkas med farosymbol enligt Kemikalieinspektionens föreskrifter alternativt att produkten innehåller biocider med någon form av CMR* klassificering."
Ser inte så bra ut eller?
Fogskum kan ha annan formulering än 2-komponent sprut-PU, men å andra sidan, ungefär samma formuleringar finns i databladet för icynene som länkades i tråden. Ser inte så bra ut eller?
När man läser texter, information och datablad som dessa är det av yttersta vikt att man förstår, eller tar reda på, betydelsen av det man läser. I fallet med icynenen är det med största sannolikhet så att dessa farliga ämnen endast frigörs under installationen, härdningen och vid ev. brand, samma sak med PU.
Synd att ni inte kände till PU som isolering, det är många gånger bättre än icynene, IMO.

[
Lizabettan skrev:
Jag kan stilla din nyfikenhet med att det är inga konstigheter med att få bort emissioner i möbler. Det finns många knep, ozon, värme, vädring är några. Det gäller bara att ha tålamod eftersom det kan ta 1 år innan man kan ta in dem i sitt hem. Ibland är det bara att kassera. Eftersom vi är 6% av Sveriges befolkning som har denna sjukdom så vet jag att jag är inte ensam.
Så under den tiden får de stå i något väl ventilerat garage eller liknande då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.