Vi har en asfalterad garageuppfart som är drygt 30 år gammal. Den börjar bli rätt bucklig och på sin ställen är det gropar och småhål där vatten blir stående (om det inte är hål såklart). Vi tänkte få ordning på det hela i samband med att vi ska bredda uppfarten. Hur rättar man till detta på bästa sätt?

Ska man lägga ny asfalt ovanpå den gamla eller är det bättre att riva upp den gamla först?

Och vad kan vara orsaken till att asfalten blivit så dålig? Någon form av erodering av underliggande bärlager? Angränsande rhododendron som möjligtvis kört ut rötter under asfalten? Eller är det bara sådant man får räkna med efter drygt 30 år?
 
Hej.

Du ska absolut riva bort den gamla asfalten först om den är ojämn.

Anledningen till att det ser ut så är troligtvis en kombination av dina förslag.

När du rivit bort asfalten ska du, om det ser bra ut under, köra över ytan med en padda. Jag hade kört med en 500kg padda för då känner man i maskinen om underlaget "svarar" dvs om det blir stumt eller ej.
Eventuellt räcker det att justera ytan med ny bergkross 0-16 och lägga ny asfalt. Om underlaget inte blir stumt får du gräva ur och packa upp nytt bärlager.

Eftersom du ska bredda uppfarten så är det bästa att gräva ur även där den gamla asfalten ligger och göra om underlaget även där så det blir en homogen yta och rör sig likadant som den nya biten under vintern.

Lycka till!
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Tack för svar! Om jag gräver ur bredvid det befintliga bärlagret och skapar mig en uppfattning om hur det är uppbyggt, vore det då möjligt att fylla upp breddningen på samma sätt och därigenom bespara mig en massa arbete eller är det dömt att misslyckas?
 
Ingenting är omöjligt. För 30 år sedan var det betydligt mer naturgrus än idag när det mesta är bergkross.

Tänk dig när man grävt av en äldre väg för att tex lägga en ledning. När man återfyller gör man det enligt konstens alla regler med bergkross i flera fraktioner och slutligen asfalt. Det blir jämnt och fint och alla är nöjda.

Sen blir det vinter och tjäle och eftersom lagningen där man grävt innehåller annat material än omgivande väg rör den sig annorlunda(eller inte alls). Det blir en sättning helt enkelt. Inte alltid men ibland.

Samma sak med din uppfart, det behöver inte bli ett problem men du vill ju vara säker på att din nya asfalt inte får hål och sprickor.

Är du osäker så kolla med någon som kan detta. Du känner säkert någon som känner någon...

Lycka till!
 
Det har du rätt i. Jag får kolla. Tack för hjälpen!
 
Karl_Pedal skrev:
Och vad kan vara orsaken till att asfalten blivit så dålig? Någon form av erodering av underliggande bärlager? Angränsande rhododendron som möjligtvis kört ut rötter under asfalten? Eller är det bara sådant man får räkna med efter drygt 30 år?
Rhododendrons rötter sträcker sig normalt inte utanför busken.
 
harry73
Bilder?
 
Tack för info om rötterna, då bör ju inte det vara någon huvudvärk. Här är ett par bilder:


Asfalterad gångväg med sprickor och löv, ingen synlig skada från rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Asfalterad gata med ett hål och en mindre fördjupning, antydan till rötter synlig i större hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

harry73
Det kan vara gamla trädrötter som har förmultnad. Det kan ta många år. När de är borta blir det hålrum och sättningar.
Hålet i andra bilden gillar jag inte. Finns det en avloppsrör eller dräneringsledning där?
Sedan tyder sprickorna på att underlaget inte är alltför bra.
Nu är det ju inte bråttom, det hat legat där i 30 år och kommer att göra det i minst 10 år till. Men vill du åtgärda det ska du i alla fall ta bort asfalt + 10 cm grus och lägga tillbaka samma mängd grus + asfalt

PS om jag får gissa har du ca 2,5cm asfalt (ABT8)
 
Redigerat:
Tror det ligger dagvattenledning + avlopp i närheten av hålet på bild 2
 
Om det står en björk i närheten, kan det då vara så att det är dess rötter som dels orsakat ojämnheterna och dels ställt till det med rörledningar så att utsipprande vatten underminerar bärlagret? Jag läste något om att en björk bör ha 10 m³ bra jord för att inte söka sig iväg och den här björken har långt ifrån så mycket att trivas i.
 
harry73
Absolut. Men sättningar verkar komma från gamla förmultna rötter, och det kan vara ett träd som är borta i femton år
 
Jag förstår. Får bli lite hobbyarkeologi och se vad forna generationer har sparat för skit åt efterkommande under ytan då.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Lycka till och posta en bild ifall du hittar nåt intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.