M
Vi är i färd att dra ny el överallt i samband med ombyggnation. HAr funderat på Z-wave och liknande, men det verkar så hutlöst dyrt. Finns det enklare lösningar ?

Det känns som om trådlösa brytare borde kunna bli kostnadseffektiva istället för att dra ledningar, sätta apparatdosa och brytare i väggen.

Typ nått i stil med http://www.jula.se/catalog/el-och-b...er/fjarrstrombrytare/vaggstrombrytare-001556/ Men frågan är om man måste ha någon huvudkontrollenhet eller liknande? Någon som vet?
 
Den enklare lösningen är ju den du själv länkar till, 433 MHz-prylar. Billigare än så här lär du inte hitta.
Någon "huvudkontrollenhet" behövs inte om du vill använda en väggsändare till en mottagare.
Skulle dock inte rekommendera detta för en nyinstallation.
Det du ev. skulle kunna göra är att säkerställa att du har neutralledare i dosorna, då är du förberedd för att installera olika typer av mottagare, där då Z-wave kanske är det bästa trådlösa system du kan välja idag.
 
M
När du skriver dosor, menar du då dosorna för uttagen, eller för strömställare? Så i princip dra fram tre ledare (nolla, jord, fas) till samtliga uttag oavsett om det är för taklampa eller vägguttag?

Såg en relativt billig Z-Wave USB kontroller, så det är kanske vägen att gå. Det som jag är lite rädd för är att det blir så otroligt mycket pill med att hålla i liv ett system.
 
Dosorna för strömställarna menade jag. Som sagt då kan du enkelt koppla in mottagare av önskad typ när du vill bygga ditt system.
 
Vill du ha ett enkelt system så titta på Telldus prylar (Znet). Bra priser och enkla att komma ingång med.
Du kan då kombinera Z-wave och även 433 MHz-mottagare.
Inte det mest avancerade systemet på marknaden men stabilt och gör det en "normal" användare kan önska sig.
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Välj inte bort riktiga rör och dosor i väggarna! Jag ser trådlösa grejer som ett komplement, inte som en fullvärdig ersättare till riktig el.
Jag har en sån trådlös brytare du länkade i första inlägget. Den funkat oftast, men ibland krävs två-tre tryck, ibland ännu fler, innan den tänder. Känslan i den är inte direkt premium, snarare leksak, men jag fick en brytare på rätt ställe istället för i en garderob, så därför är den ok. När rummet renoveras åker den ut.
Batteriet verkar hålla länge.
 
M
Kanske Jula-grejjerna inte är så tillförlitliga, men det finns kanske bättre. Känns så dumt ändå att behöva dra elledningar om man kan slippa. Det är ju inte bara elektrikerns jobb, utan även mitt att fixa väggarna därefter ;-)
 
Då kan du helt enkelt skippa väggbrytare och dosor i väggarna och bara dra fram el till takdosorna och andra uttagspunkter.
I dessa monterar du sedan önskade mottagare.
Trådlösa sändare monterar du sedan på valfria platser.
 
M
Precis, frågan är då om det finns några bra men billiga. Med det är väl då Zwave som behövs verkar det som.
 
M
Minskar jag värdet på huset om jag inte har 'riktiga' strömbrytare och bara har trådlösa?
 
Räkna i stället på hur mycket du spar på att inte dra fram rör och trådar.
 
M
Robert-san01 skrev:
Räkna i stället på hur mycket du spar på att inte dra fram rör och trådar.
Ja, det blir billigare med trådlösa enheter. Men det kan ju bli rätt suboptimerat om folk blir sura. Typ som när folk vill ha "riktiga" trägolv trots att högkvalite-laminat ser lika bra ut och håller 10 gånger längre.
 
Det intressanta är då hur mycket? Inbillar mig att det inte kan röra sig o.så mycket då du måste dra fram all tråd och sätta dosor lite överallt ändå.
 
M
Behöver inte dra fram till dosor för strömställare eftersom de är trådlösa och batteridriva. Övriga vägguttag och lamputtag blir ju med trådat fast då med mottagare i dosorna.
 
Micke64 skrev:
Behöver inte dra fram till dosor för strömställare eftersom de är trådlösa och batteridriva. Övriga vägguttag och lamputtag blir ju med trådat fast då med mottagare i dosorna.
Givetvis, men du kommer att behöva sätta dosor på några ställen där du kanske inte hade behövt det med vanlig dragning för att rymma puckarna. Så frågan är fortfarande hur mycket mindre det blir i verkligheten. Sedan kan man direkt fråga sig hur mycket kabel och dosor du får för vad var puck kostar. Kostar de 300kr/st? Rör med fördragen Fk kostar typ 10kr/m, en dosa 20kr och en strömställare typ 100. Du får typ 18m fördragen slang till var ställare, 14 om du lägger till 1 kopplingsdosa och 3st Wago.

Jag drar in KNX i mitt nya hus men det blir absolut inte mindre med kabel att dra, hellre nästan det dubbla skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.