Hej,
jag har en liten termostat-shuntad golvvärmeslinga (vatten) och behöver en ny panna.

Jag uppskattar effektbehovet till endast 1-2 kW och tycker inte marknaden erbjuder någon liten enkel panna/elkassett som passar mitt behov.

Jag grunnar på möjligheten att bygga ihop en liten varmvattenberedare (med säkerhetsventil), tex Nibette 5, med en cirkulationspump och ev. ett expansionskärl. Jag tror det skulle kunna bli både billigare och kompaktare.

Vad borde få mig att sluta tänka dessa tankar?
 
Krokben
Varför skulle inte en Värmebaronen K060 1,5-9kW fungera? De stunder golvvärmen kräver mindre än 1,5 så kommer den ju bara att gå av och på, men eftersom det rör sig om en elpatron gör det ju detsamma? Annat vore om det vore en värmepump.
 
Tack, jodå Väremebaronen har varit under luppen och säkert ett väl fungerande alternativ. Den är dock vägghängd och jag klurar fortfarande på ett ev. enklare, kompaktare och billigare alternativ.
 
Hej, tack. Jo ytterligare en ganska liten och ganska dyr panna, i alla fall om man jämför med en liten varmvattenberedrare, expansionskärl och pump som nog går att skruva ihop för ca. 3000kr, tillräckligt för min lilla anläggning.
 
Ja, men den uppfyllde kriteriet kompaktare och är inte vägghängd... Kolla efter en billig elpanna eller elkassett på blocket. Nibe's EVC-13 brukar säljas där ganska frekvent t ex.
 
Jag vet en som använde en liten varmvattenberedare som panna till golvvärmen i hans kök. Han var nöjd vad jag vet.
 
  • Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
ullberg
Den användaren hänger f.ö. även här på BH

jag hade nog sneglat på begagnatmarknaden (som tidigare nämnts i tråden) - skulle säga att det finns stora vinster med något som är byggt för ändamålet och behöver (begagnat) inte vara så dyrt. Jag köpte en värmebaronen VE4 (ung motsvarande deras nuvarande MP4) på blocket för väldigt humana pengar, var väldigt enkelt att komma igång med och har tickat på utan strul i ca 10 år...
 
I InsidersUnited skrev:
Finns en dude på värmepumpsforum som gjort detta med en minivvb, han kör tydligen helt utan expansionskärl vilket jag själv inte hade velat göra. Men det fungerar tydligen.
[bild]

Här är tråden: [länk]

Tack för länken! Helt i linje med mina tankar. Återstår nu bara att klura ut att VVB inte har någon inbyggd backventil som kan krångla till flödet i golvvärmekretsen.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.