Hejsan!

Tänkte höra om någon här känner till någon intressant lösning för köksbänkar. Jag har en ö i vad jag tror är stavlimmat trä, och en köksbänk i laminat. Jag vill förändra båda och få dem att matcha. Den självklara lösningen vore att byta båda till samma material, men finns det inte något miljösmart sätt att snygga till dem på?

Exempelvis funderar jag på om de kan spacklas för att efterlikna vit sten? Jag har googlat firmor som gör detta men hittar inget. Finner dock bloggare som gjort betongliknande skivor på egen hand med varierande resultat.

Nyfiken på era erfarenheter!
 
E EmmaMy skrev:
Den självklara lösningen vore att byta båda till samma material, men finns det inte något miljösmart sätt att snygga till dem på?
Om inte köksöns skiva är mycket skadad bör den gå att slipa upp till absolut nyskick. Det är sällan träskivor har såna skador att de inte går att rädda med utmärkt resultat. Hittar du tillräckligt lika bänkskivor så skulle ett alternativ vara att byta ut laminatet och slipa befintlig köksö och ny bänkskiva på samma sätt med samma ytbehandling, förslagsvis en olja för köksbruk eller någon form av (hård)vaxolja.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
EmmaMy och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om inte köksöns skiva är mycket skadad bör den gå att slipa upp till absolut nyskick.
Tack Alfredo! Det är ingen dum idé och kan mycket väl bli så till slut. Det är en rejäl skiva, inga större skador. Skulle kännas dumt att förkasta den egentligen. Den är dock ljus och orange i tonen så jag skulle gärna betsa skivan mörk. Kruxet är att jag varnats för betsen och pigmenten som inte ska vara bra att ha i samband med all mat som hamnar därpå. Men det kanske finns att hitta något som inte är så illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.