Hej !

Köpte hus för ett par år sedan, och har sedan köpet gått i tankarna på att bygga ut och restaurera den befintliga altanen, då den inte nyttjar tomtytan på bästa sätt.

Den befintliga altanen har en bärlina mot huset, och står sedan på ett långt betongfundament samt enskilda betongplintar. Planen med renoveringen är att utöka befintlig altan på djupet samt längden, och sedan fortsätta med den en bit på kortsidan av huset, så resultatet kommer bli ungefär som ett L. (Se bild).
Det enklaste hade ju såklart vart att fortsätta i linje med befintlig trall men det som är tråkigt då är att den yta som blir kvar i princip kommer bli obrukbar, då solen inte når dit för att sätta växter mm.

Det jag funderar över är hur sjutton jag går till väga med denna lite annorlunda vinkel som trallen kommer få med tanke på att huset står i en viss lutning gentemot tomten. Hur skulle ni löst detta ?
Tacksam för alla tips!
 
J
Har inte någon diagnos, men fick lite kramp av så knepiga vinklar. Känns inte harmoniskt. Kan du gör en svängd? Dvs ta ut svängarna ordentligt och tänka fritt med organisk form? Ett alternativ är kanske att fortsätta trallen ner till tomtgräns nedåt i skissen också, men då blir den vääldigt stor. Tror inte att det blir bra att varken följa tomtlinje eller husform, men är långtifrån arkitekt
 
Ser ok ut. Bara börja bygga.
 
Tack för era svar !

Ja en svängd har jag inte ens övervägt, men det kanske kan vara nått! Jag ritade upp en snabbskiss bara hur det eventuellt skulle se ut om man bara körde på som raveper sa, men ingen aning om det kommer se någorlunda bra ut i praktiken?
 
  • Handritad skiss av en trädgård med måttangivelser, inklusive en svängd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med en oregelbunden rad av tegelstenar och ett snöre som utmarkerar framtida byggprojekt, nära en trampolin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med svängd stenmur, trampolin, trädäck och husfasad i diskussion om byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog skippat den diagonala frisen och fortsatt ända ut åt höger med hela bränder istället.
 
J
Haha, kul det här var! Med din skiss ändrar jag mig från att ha varit negativ till positiv, speciellt med tanke på frisen som delar av. Helt plötsligt känns den väldigt spännande.

Lessons learned: lyssna inte på mig :rofl:
 
Hehe tack igen för era inputs! Jag velar fram och tillbaks här hur fasiken jag ska göra. Ett annat alternativ kanske skulle kunna va att ändra om reglarna under befintliga trallen och lägga trallen åt andra hållet hela vägen dvs så som trallen är ritad till kortsidan på huset...:thinking: Jag får börja med att få bort golv, studsmattor mm så man kan få en bättre bild, och hoppas innerligt att ni är med i beslutstagandet inom kort !:D
 
Sen när det är klart struntar du snart på att titta på åt vilket håll brädorna ligger på golvet och höjer blicken mot grillen och annat trevligare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.