Mitt pågående altanbygge kommer ge ett par 45x145:surprised:r över i olika längder. Hade utgått från mer spill och mer defekt virke än vad som blev nödvändigt.

Min fråga är därför om man kan använda dessa för att bygga sättstegen (alltså 145mm sättstegshöjd)? Eller blir sättstegen för låga, dvs kommer den att kännas "konstig" att gå i? Stegdjupet kommer bli cirka 300mm, och trappan kommer endast att ha tre steg. Tanken är att det skall vara en femkantig altantrappa, som förmodligen kommer användas lika mycket för att sitta i som att gå på.

Egentligen är kanske min fråga om man överhuvudtaget behöver ta hänsyn till trappformeln när trappan endast har tre steg, och man knappt kan säga att man "går i" trappan.......
 
Jag tycker du ska ta hänsyn till trappstegsformeln. Byggde själv en svängd trappa med tre steg där sättstegshöjden är 120+28=148mm och det känns lågt. Man vill lixom ta två steg.

Tänker du använda samma virke till planstegen? Två 145:surprised:r blir nämligen perfekt planstegsdjup.

Ditt sättsteg kan ju varieras mellan 145 och 145+planstegets tjocklek så du borde kunna få till en lagom höjd.
 
fremag skrev:
...Ditt sättsteg kan ju varieras mellan 145 och 145+planstegets tjocklek så du borde kunna få till en lagom höjd.
Har en konstruktion där stommen s.a.s. vilar på sig själv. Antar att det skulle innebära att jag måste skjuta in trallvirke i stommen, om Du förstår vad jag menar.



En annan fråga är relaterad till trappstegsformeln (eller finns det fler?). Är det så enkelt att man bara kan anpassa planstegets bredd för att få en 'fotriktig' trappa? För min del alltså:

2 x SÄTTSTEG + PLANSTEG = 630

(2x145) + PLANSTEG = 630

PLANSTEG = 630 - (2x145) = 340
 
Den trappstegsformel du visar är samma som jag sett. Vet inte om det finns nån annan. Jag använde den som utgångspunkt men sen gjorde jag egna anpassningar. Jag provgick lite andra trappor och mätte för att hitta en som var skön att gå i. Jag har ca 300 mm plansteg och 145+28= 173 mm sättsteg. Funkar för mig  :D

Min trappa liknar den du ska bygga men jag hade en massa berg i vägen och svårt med förankringspunkter. Därför byggde jag den nerifrån och upp. Gjorde reglar för två steg i taget och byggde nästa steg ovanpå det tidigare steget. Tror du förstår om du tittar på bilderna.
 
  • start.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • halvvgs.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här blev det när trappan var klar.
 
  • Resultat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menlös post, men jag måste bara säga att jag tycker det blev oerhört snyggt!!

/Alko
 
Tackar å bugar :cool:
 
Alko skrev:
Menlös post, men jag måste bara säga att jag tycker det blev oerhört snyggt!!

/Alko
Instämmer. Smälter bra in i (bohusländsk?) miljön dessutom.

Är det alltså tre 95:surprised:r Du har på planstegen?
 
Det är Stockholmsk miljö till och med.

Planstegen är vanligt trallvirke dvs 28x120. Tre såna i bredd blir ungefär 36 cm men då har jag ju börjat med nästa sättsteg på ca 5 av dessa 36 cm.
 
fremag skrev:
Det är Stockholmsk miljö till och med.

Planstegen är vanligt trallvirke dvs 28x120. Tre såna i bredd blir ungefär 36 cm men då har jag ju börjat med nästa sättsteg på ca 5 av dessa 36 cm.
Hade varit snyggare om det varit i Bohuslän ;-)

Skall hem och testa lite olika trapputseenden......


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.