Har tänkt att byta plast på altantaket.Skall köpa 4,20m*1,05m, och lägga dessa i bredd 5 st.

Då de den gamla plasten är fastsatt med grövre spikar med skruvspår är de ju väldigt svårt att få bort dessa, de har dessutom runda hattar.

Kan man bara lägga den nya plasten uppepå och fästa denna med nya skruvar el dyligt, blir det bra ?

hur kan man annars få bort dessa gamla utan att ha sönder reglarna dom är fastsatta på?

Några tips?:S
 
Spik alltså? Mitt garagetak var spikat med aluminiumspik, och de var ganska lätta att klippa skallen av med en stadig avbitare. Särskilt eftersom de flesta hade krupit upp en hel del. Jag ville spara plåten så mycket som möjligt, täcka ved med osv. Men gammalt plasttak känns inte som något att spara på, så gå loss med kofot och låt plasten bli smulor som är lätt att köra till tippen i sopsäckar?
 
Om de är i järn, vinkelkap
 
ursäkta...har nu inte varit inne på ett tag, men..

spikarna som plasten sitter i verkar vara troligtvis vara galvspik, modell äldre.

Har å andra sidan nu när vi var ner i helgen inspekterat genomgången av spiken i plasttaket (sitter som sagt på kullarna av plasten), och vatten/vattendropparna kommer inte där i från, Kan heller inte alls upptäcka att det skulle vara sprucket, eller större hål i plasten än själva spiken/spikarna gjort...

Då jag tittade till taket under i från, inifrån själva altan idag, såg jag att det var fuktigt på plasten (hela ytan),några rännilar lodrätt ner för balkarna också.
hade runnit lodrätt på en del ställen efter balken, precis mellan dalarna och tvärbalkarna, min teori är som följer:

Då det var ca +1 ute och ca +7 inne på altanen (inglasad) så såg det delvis ut som kondens, precis som det var sprayat med en blomspruta över plastsidan på insidan som sagt.

Sen att det kom utvecklats till vattendroppar mellan dalarna och bjälken, kan kanske bero på att detta mellanrum endast nog är ca 0,5-1 mm vilket gör att kondensvattnet fastnar tillfälligt där för att sedan rinna lodrätt ner för själva läkten, då det samlats tillräckligt för att det skall kunna skapas några droppar......

Hoppas själv för smidighetens skull att min teori stämmer;)

Känns inte som jag skulle börja med projektet att byta plast i onödan, blir ju en del jobb med detta mistänker jag, räknade till ca 170 spik på altan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.